Blander sammen virkelighet og fiksjon i nytt mobilspill

Tromsøgründerne Martin Mathisen og Jørgen Eiane vant årets «Arctic Accelerator»-konkurranse gjennom å blande virkelighet og fiksjon i mobilspillet Pazzing.

SPILLGRÜNDERE: Martin Mathisen (til venstre) og Jørgen Eiane er to av fire spillutviklere for konseptet Pazzing.  Foto: Tor Andre Markussen

nyheter

Kunnskapsparken Nord (KUPA) arrangerer årlig en «startup»-konkurranse kalt «Arctic Accelerator» hvor nordnorske gründere konkurrerer om premien på 100.000 kroner.

I år slo tromsøgründerne Martin Mathisen og Jørgen Eiane ut alle konkurrentene, og stakk av med førstepremiepotten gjennom spillkonseptet «Pazzing».


Steffen (25) fra Tromsø har over én million abonnenter på YouTube

Tromsøværingen lever nå av å lage spillvideoer.


– Vi ble svært overrasket og forventet ikke å vinne. De andre oppstartsselskapene var utrolig imponerende, men samtidig er vi godt fornøyd med egen innsats, forteller Mathisen.

Deltar i historiske hendelser

«Pazzing» er en mobilapplikasjon som blander virkeligheten med fiksjon eller ekte forhistoriske hendelser. Brukerne beveger seg rundt omkring samtidig som de må løse utfordringer eller se spektakulære hendelser på mobilskjermen.

– Pazzing kan beskrives som en kombinasjon av Escape Room og Pokémon Go. Dette er et digitalt rebusløp, hvor spillerne blant annet kan se historiske hendelser i den virkelige verden gjennom mobilskjermen, sier Mathisen.


Tromsø-gründer med ny spillsatsing

Lager brettspill hvor du kan erobre planeter.


Til iTromsø viste utviklerne et spill hvor deltakeren måtte gå til statuen av Roald Amundsen på Prostneset. Ved adkomst ville mobilskjermen vise et fly som styrtet mot havet, og spilleren kunne følge flyet med skjermen og dermed blande sammen virkelighet med fiksjon.

– I spillet som starter ved statuen vil deltakerne følge historien til Roald Amundsen, men vi lager også fiktive spill i det samme konseptet hvor spillerne må samarbeide i oppgaver av ulik vanskelighetsgrad, forteller Pazzing- gründerne.

Foreløpig kun i testfase

Siden mobilapplikasjonen Pazzing er i en testfase, vil den ikke være tilgjengelig på App Store eller Google Play, men utviklerne satser på at dette kan skje om ikke så altfor lenge.


Syv år etter spillanseringen tjener han fortsatt over 20 millioner i året

Håkon Bertheussen (34), mannen bak mobilspillet Wordfeud, har omsatt for 150 millioner kroner de fem siste årene.


– Foreløpig er spillet i testing, hvor deltakelse er basert på invitasjoner. Så fort spillerne er fornøyde vil vi lansere produktet på App Store i første omgang, forklarer Mathisen.