Innovasjon Norge sto bak PR-stuntet om tidsfri sone på Sommarøy

Tidlig i juni meldte flere medier at Kjell Ove Hveding gikk i bresjen for å gjøre Sommarøy til et tidsfritt område. Nå viser det seg at det var Innovasjon Norge som sto bak.

FRONTMANN: Kjell Ove Hveding frontet den tidløse øya i mediene.  Foto: Ronald Johansen

nyheter

5. juni skrev iTromsø den første av to artikler om at Kjell Ove Hveding går foran for å gjøre Sommarøy til en tidsfri sone. Bakteppet var EU-parlamentets ja til å avvikle ordningen med å stille klokka frem og tilbake hver sommer og vinter. På Sommarøy ønsket de, iallfall ifølge Hveding, å avvikle tiden fullstendig.

Hveding sa da til iTromsø:

– Hvorfor kan vi ikke ta tiden tilbake og legge bort klokken? Her i nord bør lyset, været og sola styre dagene våre. Døgnet her er noe helt annet enn i resten av verden, hvor det er mørkt klokken 20.00, sa Hveding og la til at han uka før hadde organisert et folkemøte i ungdomshuset på Sommarøy. Der skrev flere av øyas innbyggere under på et opprop som skulle oversendes offisielle myndigheter for å formalisere øyas status som et tidsfritt samfunn. 

INFORMASJONSMØTE: NRK har snakket med flere på Sommarøy som ikke hadde hørt om saken før de leste om det i mediene. Bildet gir seg ut for å vise et folkemøte, men var egentlig et informasjonsmøte for å presentere Innovasjon Norges plan, skriver NRK.  Foto: Privat

15. juni kom saken om at Hveding hadde overlevert signaturene fra folkemøtet til stortingsrepresentant Kent Gudmundsen.

Tirsdag kveld melder NRK at stuntet, hvor det ser ut som om det er lokalbefolkningen på Sommarøy som ønsker å gjøre øya tidsløs, egentlig er et PR-stunt initiert av Innovasjon Norge.

Ville lokke turister til Nord-Norge

Ifølge NRK har Innovasjon Norge klekket ut denne ideen for å få flere turister til Nord-Norge om sommeren. NRK har tatt kontakt med Innovasjon Norge og reiselivsdirektør Bente Bratland Holm legger ikke skjul på at det er de som står bak stuntet.

- Alt i alt var dette et veldig vellykket stunt. Noen kreative sjeler hos Innovasjon Norge kom opp med ideen i vinter, og vi luftet den for noen destinasjoner i Nord-Norge, sier Bratland Holm til NRK.

TIDSFRI: Kjell Ove Hveding gir signaturene til stortingsrepresentant Kent Gudmundsen.  Foto: Steinar Daltveit

Listen er lang over medier som har omtalt saken, deriblant NRK, Dagbladet, Aftenposten og TV 2, samt utenlandske medier som CNN, The Guardian og Time Magazine. NRK spør Holm om de føler at de har lurt hele verden.

– Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie, sier Bratland Holm til NRK.

- De burde vært åpne fra start

Et PR-byrå har sendt ut pressemeldinger om saken til mediene på oppdrag fra Innovasjon Norge. Juridisk rådgiver i Norsk Presseforbund, Kristine Foss, mener stuntet kan svekke medienes tillit til Innovasjon Norge.

– Jeg reagerer på at Innovasjon Norge, som en statlig virksomhet, står bak en pressemelding med arrangerte bilder som forteller en historie som ikke er sann. De burde vært åpne fra start om at dette er et PR-stunt, sier Foss til NRK.