Flere feil i reiseplanleggeren til Troms fylkestrafikk:

Barn ble stående og vente på bussen i nesten en time – fikk opplyst at ruten har vært feil hele sommeren

Benytter du appen Troms Reise for å sjekke når bussen går, kan det være at du blir stående og vente på en buss som aldri kommer.

Buss  Foto: Illustrasjonsfoto

nyheter

iTromsø har fått flere henvendelser fra busspassasjerer som har opplevd at busser ikke dukket opp til oppgitt tid i reiseplanleggeren til Troms fylkestrafikk (TFK).

Appen, som heter Troms Reise, viser ruteavganger i sanntid og finner reisealternativer til deg dersom du oppgir ønsket avgangs- og ankomststed.

Barn ble stående og vente

Blant annet gjelder det distriktsruten 412 fra Olavsvern til Tromsø. 

En fortvilt mor kontaktet avisen og fortalte at barnet hennes hadde brukt appen for å planlegge reisen til byen. Barnet hadde møtt opp på busstoppet i god tid, men bussen kom aldri. Barnet ble stående på busstoppet i nesten en time.

Da familien kontaktet TFK fikk de opplyst at rutetidene for 412 hadde vært feil hele sommeren.

– Vi er kjent med at det er enkelte feil i reiseplanleggeren, og vi jobber med å undersøke hva de feilene kommer av, sier daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk til iTromsø.

NYTT BUSSANBUD: Daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk er kjent med feil i reiseplanleggeren og opplyser at selskapet jobber med å finne ut hva som er galt.  Foto: Tom Benjaminsen

Vil lage oversikt over rammede ruter

Ifølge Bones benytter selskapet flere ulike datasystemer for å kartlegge bussene og følge dem i sanntid.

– De er levert av eksterne leverandører. Slik jeg forstår det, skyldes feilene at systemene har problemer med å snakke sammen. Det er svært beklagelig for brukerne, sier han.

iTromsø har bedt om en oversikt over alle rutene som er rammet av feilen. Bones opplyser at han ikke har en slik oversikt, men at han kan fremskaffe det i løpet av de neste dagene.

Har du opplevd problemer med appen? Ta kontakt med iTromsø på nyheter@itromso.no eller 776 40 600.