Milliard-isbryteren «Kronprins Haakon» skadet av is under første tokt i Polhavet

Forskerne om bord på forskningsskipet til 1,4 milliarder kroner måtte avbryte toktet uten å ha kommet lenger enn Fram-ekspedisjonen.

SKADET: Kronjuvelen i norsk havforskning, den nye isbryteren "Kronprins Haakon" måtte avbryte sitt første skikkelige tokt i polisen, etter skader på fartøyet. .  Foto: Foto: Øystein Mikelborg/Norsk Polarinstitutt

nyheter

Det skriver Klassekampen og NRK. Ifølge avdelingsdirektør og rederisjef ved Havforskningsinstituttet, Per Nieuwejaar, medførte møtet med isen én motor ute av drift, is i propellene og oljelekkasje i et av propellhusene.

– I utgangspunktet skulle ikke den isen vi traff på være til hinder. Isforholdene var innenfor det fartøyet er bygget for, og det skulle tålt den belastningen slik vi ser det, sier han til NRK.


UiT-forskernes ferd mot Nordpolen kan bli historisk

Om vær- og isforhold tillater det, kan denne UiT-ekspedisjonen komme seg helt opp til polen.

 

Flere tokt kan bli avlyst

Toktet som startet i juli, og som hadde som mål å nå Nordpolen, måtte avbrytes, og prestisjeskipet med 35 forskere om bord ble nødt til å snu og returnere til et verksted i Harstad. Nå står flere planlagte tokt også i fare.

– Det står tokt i kø fram til nyttår. Forhåpentligvis er vi i gang igjen etter planen om kort tid. Det vil vise seg nå, sier Nieuwejaar til NRK.

Allerede er neste planlagte tokt avlyst.

Må dokumentere skadene

Onsdag ble «Kronprins Haakon» lagt i tørrdokk. Der er eksperter fra det italienske verftet Fincantieri, som bygde skipet, til stede for å undersøke hva som har skjedd og kartlegge omfanget av skadene.

– Vi må dokumentere skaden og etterpå sette oss ned og bli enige om hva som er årsaken, om vi i det hele tatt finner den. Toktkostnaden går på Universitetet i Tromsø fullt og helt, men reparasjonen er en sak vi må diskutere med verftet og produsenten av propellsystemet, sier Nieuwejaar.

UiT må ifølge rikskringkasteren dekke kostnadene ved toktet, selv om det ikke ble gjennomført i sin helhet.

Holdt igjen 240 millioner kroner

iTromsø har tidligere skrevet at Polarinsituttet og Havforskningsinstituttet, som henholdsvis eier og drifter skipet, har holdt igjen om lag 240 millioner kroner av kjøpesummen på 1,4 milliarder kroner til utbedringsarbeid.

Prosjektdirektør Tore Nepstad ved Havforskningsinstituttet har tidligere bekreftet at bestillerne ikke har vært fornøyd med arbeidet som er gjort ved verftet i Italia.

– Manglene gjelder både stort og smått. Mesteparten dreier seg om detaljarbeid, som manglende merking av kabler og andre smådefekter, men vi har også funnet et par større feil, sa Øystein Mikelborg ved Norsk Polarinstitutt til i Tromsø.

Skipet ble i juni i fjor testet i isen nord for Svalbard. Da opplyste Havforskningsinstituttet sa testturen hadde vist at skipet tålte mer is enn det er bygget for.