SV-fylkesleder krever avklaring fra Vedum: – Prioriterer du Nord-Norge?

På de siste målingene har Senterpartiet vokst så mye i Nord-Norge at de har klatret forbi Ap. Men SV-fylkesleder Christian Torset i Nordland mener det er én viktig ting Vedum ikke har vært klar nok på.

PARTILEDER: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum gjør det stadig godt på meningsmålingene i nord.   Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

nyheter

– Hvis Vedum mener at han vil støtte Nord-Norgebanen, og prioriterer det, kan vi få flertall for en konseptutvalgutredning (KVU) på Stortinget, sier Torset til VG.

Han ber Sp-lederen komme med en forpliktende avklaring på hvorvidt han og Senterpartiet vil kreve en utredning, og gå inn for bygging av Nord-Norgebanen.

– Foreløpig har han bare sagt at vi like godt kan bruke 120 milliarder i Nord-Norge som sørpå. Det er litt halvhjertet, og dette bør ikke Sp slippe unna med. Han blir nødt til å komme på banen. Hvis han fortsetter å mumle, kan han risikere å få en rekyl.


Dette irriterer Erna mest med Nord-Norge:

- Jeg skulle ønske at landsdelen hadde større selvtillit på egne vegne

Tirsdag kveld møtte statsminister Erna Solberg iTromsøs politiske redaktør Martin Lægland på Skarven.

 

Jernbanen til Nord-Norge er planlagt og påtenkt i over hundre år, og omfatter en 375 kilometer lang strekning fra Fauske via Narvik og Tromsø. Men banen kan bli svært dyr, ifølge en utredning fra Jernbanedirektoratet, og regjeringen har ikke gått inn for å starte en grundigere utredning.

SV har programfestet at de vil forlenge og styrke jernbanen i Nord, og realisere jernbane til Tromsø og Kirkenes. Sp har programfestet at de vil utrede fremtidens jernbaneinfrastruktur i og ut av Nord-Norge.


Erna Solberg har fortsatt større tro på førerløse trailere enn tog i nord: – Vi må ikke spille på frykten for ny teknologi

Tromsø Høyre ønsker jernbane til nord, men statsministeren tror ikke at fremtidens transportløsning går på skinner.

 

– Folkekrav

Spørsmålet om Nord-Norgebanen fører til heftig debatt i Nord-Norge. Torset er en av dem som har gått ut mot at saken ikke har fått like mye oppmerksomhet hverken fra nasjonale medier, eller politikerne nasjonalt.

– Dette er det enkeltprosjektet som har størst betydning for den videre utviklingen av Nord-Norge. Jeg tror dette handler om hovedstadsboblen som oppstår når makten konsentreres på et så lite område, sier Torset.

Avisen Nordlys kalte i en leder banen for et «sterkt folkekrav» politikerne ikke kan overse, og viste til en meningsmåling de fikk gjennomført der 76 prosent av innbyggerne i Nordland, Troms og Finnmark stilte seg bak kravet om jernbane fra Fauske og videre nordover.

Torset kaller også Nord-Norgebanen et folkekrav, og mener manglende fokus på saken bidrar til at politikere slipper unna med å hinte, uten å ta et klart standpunkt.


Glem førerløse trailere. Bygg jernbanen

Det er nesten pinlig å se hvordan våre fremste rikspolitikere går i dekning når debatten om jernbane i nord endelig er på toppen av dagsorden. Blir jeg ordfører i Tromsø blir jeg en ordfører for alle i nord som mener Norge må bygge banen. Nå.

 

Likevel har han tro på at det vil være mulig å samle et flertall på Stortinget for en konseptutvalgutredning.

– Ap har gjentatt at de vil støtte det. Det sa de for så vidt i en merknad på statsbudsjettet i fjor, men det at de sier det nå er mer forpliktende. Venstre har gjort et nytt vedtak i sentralstyret som tydeliggjør og demonstrerer klar støtte til en konseptvalgutredning. KrF vedtok også å jobbe for Nord-Norgebanen på sitt landsmøte.


Nord-Norgebanen er «voldtekt» av naturen

Sperret du øynene opp av denne overskriften? Ble du provosert? Da har den virket etter hensikten.

 

NORD-NORGEBANEN: Den siste utredningen fra Jernbanedirektoratet tilsier grovt utregnet at Nord-Norgebanen mellom Fauske og Tromsø med avstikker til Harstad-Evenes vil komme på 133 milliarder kroner.

Vil ha saken som maktkrav

Jernbanedirektoratets kostnadsanslag for Nord-Norgebanen er på over 100 milliarder kroner, med et slingringsmonn på hele pluss-minus 40 prosent.

Flere har vært kritiske til anslaget og vil vente på en konseptutvalgutredning, men Torset mener uansett det er verdt pengene.

– Det er ikke dyrere per meter enn sammenlignbare prosjekter. En mer enn 375 kilometer lang Nord-Norgebane til skarve 100 milliarder vil ha enorm innvirkning på samfunnet, og på næringslivet, som i dag transporterer ut varer med trailere på dårlige veier, sier han.


Nord-Norgebanen kan redusere årlige klimautslipp med 100.000 tonn

Jernbanedirektoratet har laget et miljøregnskap i utredningen om tog i nord.

 

Han oppfordrer miljøene som ønsker banen til å stå samlet for å få nasjonale politikere til å forplikte seg, selv om de kan ha ulike meninger om hvor utbyggingen bør starte.

– Foran forrige valg stilte SV visse maktkrav for å inngå forpliktende samarbeid eller gå i regjering med Ap. Min målsetting er at bygging av Nord-Norgebanen skal være et av de absolutte kravene vi legger til grunn, hvis vi stiller krav foran stortingsvalget i 2021. Det er ingen grunn til å tro at andre partier vil prioritere banen like høyt som SV, derfor tror jeg det er nødvendig med litt press hvis vi skal komme i mål.


SV og Sp melder seg på i kampen om ordførerkjedet: – Vi vil kjempe for det

Men Arbeiderpartiet har ingen planer om at Gunnar Wilhelmsen skal gi fra seg posten.

 

Senterpartiet: SV kan takke oss

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum er ikke tilgjengelig tirsdag, og stortingsrepresentant Sandra Borch uttaler seg på vegne av Senterpartiet. Hun kan ikke forstå kritikken fra SV.

– Vi ser det samme som dette fra SV i Troms også – jeg synes det er merkelig av dem å utfordre Senterpartiet, som har vært tydelige i denne saken. Da regjeringen ikke ville prioritere utredningen fra jernbanedirektoratet før den var kommet, sto vi sammen med SV i spørretimen på Stortinget og kjempet for det.

– Stiller du og Vedum dere bak et krav om en konseptutvalgutredning?

– Neste steg hvis man skal gå videre er en konseptutvalgutdedning for å få prosessen i gang. Ingenting hadde vært bedre enn om vi kunne fått et samlet storting til å gå for det. Det er klart og tydelig at Nord-Norge bør være den landsdelen som blir prioritert på det neste store samferdselsprosjektet. Det er stor vekst i sjømatnæringen, vi trenger eksport på bane og færre trailere på veiene.


Nord-Norgebanen: Ønsker seg jernbane som går til Sverige

Nord-Norgebanen må ikke nødvendigvis bygges i en helhet. Det kan være riktig å starte med den rimeligste strekningen mellom Tromsø og Narvik, som gir tilknytning til Sverige, mener Tromsø-ordfører Kristin Røymo (Ap).

 

Hun mener det bare er tull at Vedum ikke har vært tydelig i saken.

– Han har til og med sagt at prislappen fra jernbanedirektoratet ikke er så forskrekkende når man sammenligner det med hva Oslopakke 3 koster. Sp er tydelige, og prioritere å få regjeringen over på andre tanker.

Hun mener også det er åpenbart at Senterpartiet og Vedum prioriterer Nord-Norge.

– Det er ikke SVs partileder som har besøkt alle kriker og kroker i Finnmark og Troms det siste året, det er Vedum. SV kan takke Sp for at det er så mye fokus på Nord-Norge i denne valgkampen, og for at det er så mye fokus på de politiske sakene som rører seg i Nord-Norge. Nord-Norgebanen er en av dem.