Sykkelfeltet på Tromsøbrua vil trolig åpnes igjen i løpet av helga

Arbeidet under brua er ferdig. Nå må bare betongen herdes før man igjen kan skille fotgjengere og syklister på brua.

Skade på brufuge: På Tromsøbrua er det tre fuger som sørger for at brua beveger seg. Under fugen nærmest Tromsøya (den stripen du kan skimte under den hvite bilen på bildet) ble det oppdaget en løs bjelke, og sikringsarbeidet av denne bjelken er grunnen til at sykkelfeltet på nordsiden av brua har vært stengt siden tirsdag 13. august.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

På kvelden tirsdag 13. august valgte Statens vegvesen å stenge sykkelfeltet på Tromsøbrua etter at det ble oppdaget en løs bjelke på undersiden av en av bruas fuger.


Nå er sykkelfeltet på Tromsøbrua stengt

Ber folk ta hensyn til hverandre.


Mange av iTromsøs tipsere har reagert på at det tilsynelatende ikke har vært gjort noe arbeid på brua i perioden, men veivesenet forklarer at arbeidet primært har funnet sted på undersiden.

– Festet til bjelken var løs, og selv om det ikke var fare for at syklister ville falle gjennom broen, så var vi bekymret for at den kunne løsne og falle ned. Det er som kjent en del trafikk under brua, så vi har nå sikret den slik at den skal holde for framtiden og det å gjøre det arbeidet ordentlig, tar tid, sier seksjonsleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Knut Øvervoll fredag formiddag.


Mandag startet reparasjonsarbeidet:

Sykkelfeltet på Tromsøbrua åpnes trolig om noen dager

Reparasjonsarbeidet i sykkelfeltet på Tromsøbrua startet mandag, og beregnes å pågå fram mot helga.


Åpnes trolig i løpet av helgen

Stengt i 10 dager: Slik ser fugen ut på oversiden av broen. Arbeidet som har medført et stengt sykkelfelt i 10 dager foregår på undersiden av denne.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

 

Tidligere i uken uttalte veivesenet at de håpet å åpne sykkelfeltet igjen fredag, men det vil ikke la seg gjøre.

Om temperaturen spiller på lag og folk respekterer de få meterne med nedsatt hastighet, vil sykkelfeltet trolig åpnes lørdag eller søndag, ifølge Øvervoll.

Seksjonsleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Knut Øvervoll.  Foto: Håkon Steinmo

– Det vi har gjort er å støpe inn et nytt forankringspunkt under brua. Det må herdes slik at det fester seg skikkelig. Utfordringen er at arbeidet er gjort akkurat der fugen ligger, så det er del risting i området. Vi har satt ned fartsgrensen til 30 km/t akkurat der for å dempe vibrasjonene, og det er viktig at folk respekterer skiltingen. Det er snakk om et veldig avgrenset område, så du taper ikke noe tid på å slakke ned, og det hjelper oss mye, sier Øvervoll, og fortsetter:

– Hvis betongfastheten utvikler seg slik vi håper og tørker godt nok, så vil vi kunne åpne igjen lørdag eller søndag, sett at det ikke dukker opp noe uforutsett. Temperaturen kan spille inn her, så det er vanskelig å si akkurat hvor lang tid betongen trenger.



Ta hensyn

Øvervoll sykler selv hver dag over brua og skjønner frustrasjonen til de mange brukerne som ikke ønsker å dele gangfeltet med syklister.

– Det går fint å dele gangfeltet om alle bare vise hensyn. Elsyklister bør kanskje være ekstra hensynsfulle overfor de gående. Tilbake på midten av 2000-tallet var det sykler i begge gangfeltene over brua, og det er ikke så lenge siden sist vi kun hadde ett gangfelt åpent, så det har jo gått bra tidligere, sier Øvervoll.