Hurtigruten vurderer å flagge ut flere skip

Hurtigruten vurderer å flagge ut flere skip til å kunne seile uten norsk besetning og i stedet ha utenlandske arbeidere, skriver Klassekampen

Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ved kai i Tromsø. Skipet har 15 norske offiserer og et mannskap på 70–80 personer fra Filippinene  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

Hurtigruten vurderer ulike flaggstater for minst fire av sine skip, skriver Klassekampen. Fra 1. januar 2021 kan rederiets skip seile under utenlandske flagg, selv om de er på ekspedisjonscruise i norske farvann.

Kommunikasjonsrådgiver Hanne Taalesen i Hurtigruten understreker at rederiet er norsk og at de ønsker å seile under norsk flagg.

Ingen avgjørelse tatt

– Men samtidig vil vi måtte forholde oss til gjeldende lover og regler, både her og andre steder i verden hvor vi seiler, og vi opererer i en sterk internasjonal konkurranse. Det er i dag ikke tatt noen avgjørelser når det gjelder en eventuell utflagging, sier Taalesen til avisen.

Hurtigrutens nyeste fartøy Roald Amundsen, som ble tatt i bruk i sommer, har 15 norske offiserer og et mannskap på 70–80 personer fra Filippinene. Også fartøyet Fram har norske offiserer og utenlandsk besetning.

Ifølge Klassekampen vurderes det utenlandsk mannskap på fire av Hurtigrutens «overtallige» skip, som skal gå ulike ekspedisjonscruise, blant annet langs norskekysten.


Hurtigruten skal ombygge tre skip for «mange hundre millioner kroner»

Etter omfattende og kostbare oppgraderinger, vil MS «Trollfjord», MS «Finnmarken» og MS «Midnatsol» bli ekspedisjonscruiseskip fra 2021.


Motstand fra Ap

Hovedtillitsvalgt Jørn Lorentzen i Norsk Sjømannsforbund sier at deres hovedkrav er at fartøy som opererer i norske farvann, skal ha Norge som flaggstat og følge norske lønns- og arbeidsvilkår.

Arbeiderpartiets næringspolitiske talsmann Terje Aasland gjør det klart overfor NTB at om disse endringene ønskes gjennomført, vil det skje til politisk motstand fra Ap. Han er helt på linje med Sjømannsforundet og spør om det er på tide at næringsministeren reagerer.

– Det må være en selvfølge at et rederi som opererer i norske farvann, har norske lønns- og arbeidsforhold om bord. Det må ha Norge som flaggstat og norsk som arbeidsspråk, sier han.


Ringer inn ny æra med praktskip til 2 milliarder kroner

Hurtigrutens «Roald Amundsen» er laget for dem som vil oppleve autentiske ekspedisjoner, til 250.000 kroner uka for den beste lugaren på de mest eksklusive rutene.


(©NTB)