Enighet mellom Babcock og pilotene om ny avtale

Luftambulansetjenestens Flygerforening (LTF) og Babcock Scandinavian AirAmbulance kom i dag til enighet om en fireårig avtale som regulerer lønns- og arbeidsvilkår for selskapets piloter.

ENIGHET: Ledelsen i Babcock er fornøyde med å ha oppnådd enighet om ny avtale.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

Enigheten innebærer at de syv pilotene på Gardermoen som etter overtakelsen 1. juli ikke har hatt faste oppdrag, umiddelbart vil kunne begynne å fly pasienter. I tillegg er det blitt enighet om endringer som vil sørge for at stand by-pilotene raskere kan komme seg til baser hvor det er sykdom eller andre forfall.

Det melder Babcock i en pressemelding fredag ettermiddag.


Babcock setter inn ekstra ambulansefly og starter forhandlinger med pilotene

Luftambulanseoperatøren Babcock setter inn et ekstra kortbanefly med eget mannskap for å bedre beredskapen i nord. De møter også pilotene til forhandlinger.


Daglig leder Marius Hansen i Babcock er tilfreds med å ha oppnådd enighet.

– Vi er opptatt av å beholde våre dyktige piloter i tjenesten, og har derfor kommet dem i møte på noen av de kravene de fremsatte. Til gjengjeld får vi et bedre system, der vi kan benytte ledige piloter på en bedre måte, og sørge for at hull i vaktplaner som følge av sykdom raskere kan tettes, sier Marius Hansen i samme pressemelding.

DAGLIG LEDER: Marius Hansen mener avtalen som gjelder til våren 2024 vil styrke beredskapen.  Foto: Haakon Steinmo

Også leder i Luftambulansetjenestens Flygerforening (LTF) er fornøyd:

– Vi mener vi har oppnådd gode resultater på vegne av våre medlemmer, og er fornøyd med den nye avtalen, sier Arnfred Hansen, leder i LTF.

Fokus på å styrke beredskapen

Både Babcock og LTF mener at avtalen som gjelder til våren 2024 vil styrke beredskapen.


Luftambulanseberedskap opp i Stortingets spørretime:

Frykter for beredskapen på grunn av pilotmangel

I de fire første månedene har regulariteten til ambulanseflyene til Babcock ligget på rett over 90 prosent. – Det er ikke godt nok, sier helseminister Bent Høie (H).


– Flere tilgjengelige piloter til å fly faste oppdrag, og en mer effektiv stand by-ordning, vil i seg selv gi bedre beredskap. Og med denne langsiktige avtalen på plass kan vi fremover fokusere helt og holdent på øvrige tiltak som vil styrke beredskapen, avslutter Marius Hansen.

Avtalen skal nå ut til uravstemming blant LTFs medlemmer.