Innovasjon Norge endrer rutiner etter Sommarøy-stuntet

Den «tidløse sonen» på Sommarøy vakte oppsikt i både norske og utenlandske medier, særlig etter at det ble kjent at Innovasjon Norge finansierte kampanjen.

SOMMERTID: Innovasjon Norge fikk kritikk for at det er blitt skapt inntrykk av at forslaget om å kaste klokka på Sommarøy var et folkelig initiativ.  Foto: JØRAN MIKKELSEN

nyheter

I juni avdekket NRK at stuntet om å gjøre Sommarøy til en tidløs sone ikke var et initiativ fra øyfolket selv, men derimot et PR-stunt finansiert av Innovasjon Norge.

Først sa Innovasjon Norge at det var brukt rundt en halv million kroner på kampanjen. Da iTromsø søkte innsyn i utgifter for hele kampanjen kom det imidlertid fram at PR-stuntet hadde et budsjett på tre millioner kroner og at det allerede var utbetalt ytterligere 750.000 kroner i en fase to av prosjektet som ble avlyst etter sterke reaksjoner på kampanjen.


Innovasjon Norge brukte 1,2 mill. på Sommarøy-bløffen

Innovasjon Norge satte av 3 millioner kroner til PR-stuntet om «tidløs sone» på Sommarøy. Fase én i prosjektet kostet en halv million, men det er allerede utbetalt ytterligere 750.000 kroner til fase to som nå er avlyst.


Blant annet mente ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg, at Innovasjon Norge burde skamme seg som finansierte og produserte falske nyheter.

– Ikke vellykket

En ny rapport om mediedekningen av kampanjen, bestilt av Innovasjon Norge, konkluderer med at kampanjen lyktes med å sette Sommarøy på kartet til tross for at mye av omtalen i mediene var negativ, skriver NRK.

Ifølge NRK ville ingen i Innovasjon Norge stille til intervju, men reiselivsdirektør Bente Bratland Holm, synes ikke kampanjen var vellykket til tross for ordlyden i rapporten fra selskapet Meltwater.


Debatt:

Skam dere, Innovasjon Norge!

At statseide Innovasjon Norge finansierer og produserer falske nyheter er ikke til å tro. At de gjør det med stolthet er rett og slett skremmende.


Bratland Holm skriver følgende i en e-post til NRK:

– Ordlyden og konklusjonen i rapporten er det forfatterne av rapporten i Meltwater som står for. Vi anser ikke kampanjen som vellykket og vil nå endre rutinene våre for å unngå feil som dette i fremtiden.