Under radaren har de fortalt historier fra Tromsø til hele verden. Nå har de vunnet pris

Det eksklusive magasinet NORK vant denne måneden en høythengende designpris. At det inneholder flere fortellinger om tromsøfolk og utgis herfra er det ikke så mange som vet.

MED VINNERMAGASINET: Agnese Zile (28) og Marion Bouvier (31) viser her fram deres siste utgave som nylig vant en prestisjetung pris i London.   Foto: Marianne Lein Moe

nyheter

I løpet av de to siste årene har man kunne finne fire ulike utgaver av kunst- og kulturmagasinet NORK både i Tromsø og utlandet. Mange lokale bidragsytere, både fra inn- og utland, har bidratt med artikler, design, grafikk og innhold på denne tiden, og tekstene publiseres både på norsk engelsk. 14. november vant de prisen for beste bruk av illustrasjon under Stack Awards i London.

– Jeg hadde egentlig ikke tenkt å dra, da jeg trodde ikke vi kom til å vinne. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde. Bare ved å få den prisen og møte alle de menneskene i samme bransjen har enda flere fått vite om NORK og har lyst til å lese magasinet, forteller Agnese Zile, grunnlegger av magasinet.

– Når man ser på listen over dem som ble kortlistet ser man magasiner fra New York, London, Portland og Tromsø. Det synes jeg er kult. At vi i tillegg vant er enda bedre.


Kunstbyen Tromsø: Ambisjoner og TKF-bygget

Diskusjonen rundt fremtiden til lokalene til Tromsø Kunstforening (TKF) i Muségata 2 handler i realiteten om hva og hvordan kunstbyen Tromsø skal utvikle seg i de kommende tiårene.


For å bekjempe mørketiden

Zile, som opprinnelig kommer fra Latvia, kom til Tromsø for fire år siden. Hun visste ingenting om byen og fikk sjokk over både været og omgivelsene.

– Jeg måtte finne på noe kreativt for å bekjempe mørketiden. Da jeg så en plakat på Tvibit hvor man kunne søke om penger til å realisere en idé, bestemte jeg meg for å prøve å lage et magasin hvor jeg samlet de unike historiene fra nord, sier Zile.

Hun slo seg sammen med franske Marion Bouvier, også hun bosatt i Tromsø, og siden da har de brukt mye fritid på å utgi magasinet.

– Jeg synes det var et hull her. Det er ikke noe magasin som forteller om det store kunstmiljøet som fins her. Da tenker jeg først og fremst med et kunstnerisk perspektiv og ikke som en ordinær avis, sier Bouvier, som kom til Tromsø på grunn av ekskjæresten.


Soldagen:

– Dette er en magisk opplevelse

Sola skinte over Tromsø på soldagen, til tross for tvil fra meteorologene. I Telegrafbukta var det mange som hadde møtt opp for å feire dagen, på ulike måter.


Forelsket i Tromsø

– Også ble jeg forelsket i byen og ville vise fram byen her fra en ny side, ikke bare naturen og omgivelsene, men også det enormt store kulturmiljøet som finnes her. Om du drar til en hvilken som helst annen by i verden på samme størrelse vil du ikke finne så mange arrangementer som det er her. Det så utrolig mye som skjer hver dag, som jeg ikke tror mange vet om.

Bouvier og Zile ønsker med NORK å bygge bruer mellom de ulike miljøene.

– Vi ville gi ulike publikum tilgang til ulike historier som er her. Ikke bare klisjeene. Vi er opptatt av å dra fram nye perspektiver og kunne gi mye plass til de tingene som krever det, sier Bouvier.

– I tillegg til at vi ønsker at mange skal lese det. Både i Norden og resten av verden.


«Steingal» kunstner og fulle høner: Slik var årets julemesse på Åsgård sykehus

Lørdag formiddag åpnet Tromsøs største julemesse på Åsgård sykehus. Her var det stort utsalg av kreative og hjemmelagede produkter. Blant annet kunne tromsøfolket kjøpe bilder fra en «steingal» kunster.


Jobber gratis

Det er likevel ikke noe å bli rik på. Tvert imot.

– Vi tjener ingenting på det. De første tre magasinene var et prosjekt dedikert til Tromsø og kunstnerne her, så det ga vi vekk gratis slik at folk kunne lære om alle de kreative folkene som er her. Siden vi nå har etablert oss i større grad kan vi nå selge det, sier Zile.

Men det koster å lage magasin. Hvert opplag er på 500 utgaver og det koster omtrent 250 kroner å produsere ett slikt magasin, som de selger videre for 160 til 170 kroner.

– Da jeg kom på ideen vurderte jeg ikke engang at det ikke skulle være et fysisk format. Selv om vi også publiserer noen artikler på nett, så er det visuelle magasinet det viktigste. Kanskje er jeg gammeldags, sier 28 år gamle Zile.

– Man får mye mer ut av et magasin som man sitter og leser i et fysisk magasin, men vi skal også prøver å få flere artikler ut på nett, legger Bouvier til.


Valgkronikk

«Det er helt nødvendig å innføre en turistskatt»

For å lykkes med å få realisert Tromsø som en bærekraftig turistdestinasjon, mener Tromsø KrF det er helt nødvendig å innføre en turistskatt. 


Navnet

Også var det navnet da.

– Hva betyr NORK?

– Ingenting egentlig. Det kan både være «norsk» skrevet feil eller henspille på nord og Nord-Norge. Det man selv vil at det skal bety, sier Bouvier.