I Troms økte handelen med 13 prosent fredag, sammenliknet med Black Friday i 2018, ifølge en pressemelding fra IT-foretaket Klarna.
Landsgjennomsnittet var enda høyere, med 19 prosent økning i handelen.
Handlet på Black Friday med blandete følelser
– Det er egentlig med blandete følelser jeg er ute og handler. Black Friday kan føre til overforbruk og at man kjøper mer enn man egentlig trenger, sier Johanna Hansen.
Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 5.000 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger. Produktkategoriene som økte mest sammenliknet med fjoråret var elektronikk (43 prosent) og mote (25 prosent).
Tall viser også at omsetningen for hele Black Week-uken (fra mandag til og med Black Friday) økte med 26 prosent, sammenlignet med fjoråret.
I fjor gikk hvert sjette produkt opp i pris under Black Friday: – Kundene må være våkne
Mange vil igjen bli skuffet over rabattnivået på Black Friday, viser fersk undersøkelse.
- Aldersgruppen som handlet mest: 36-55 åringene
- Aldersgruppen som økte handelen sin mest: De over 56 år
- Kjønnsfordeling: Kvinner (59 %) og menn (41 %)
Disse nettshoppet mest på Black Friday:
Fylke | Shoppingindeks, per innbygger** | Vekst fra Black Friday 2018 |
Sogn og Fjordane | 126 | 15% |
Møre og Romsdal | 121 | 29% |
Hordaland | 109 | 21% |
Trøndelag | 100 | 17% |
Akershus | 99 | 17% |
Finnmark | 96 | 8% |
Buskerud | 96 | 19% |
Vestfold | 95 | 19% |
Rogaland | 95 | 12% |
Oslo | 93 | 28% |
Nordland | 92 | 7% |
Troms | 86 | 13% |
Telemark | 84 | 16% |
Oppland | 84 | 9% |
Vest-Agder | 84 | 20% |
Hedmark | 75 | 14% |
Aust-Agder | 74 | 21% |
Østfold | 74 | 22% |