Klar oppgang i handelen under Black Friday

Rabattnivået var omtrent som i fjor, og hvert sjette produkt gikk opp i pris. Likevel ble det satt ny netthandelsrekord på Black Friday.

HEKTISK: Butikkmedarbeider Emma Little (til venstre) og butikksjef Elin Hansen på b.young hadde en travel Black Friday i år. I Tromsø økte handelen på Black Friday med 13 prosent, sammenliknet med i fjor.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

I Troms økte handelen med 13 prosent fredag, sammenliknet med Black Friday i 2018, ifølge en pressemelding fra IT-foretaket Klarna.

Landsgjennomsnittet var enda høyere, med 19 prosent økning i handelen.


Handlet på Black Friday med blandete følelser

– Det er egentlig med blandete følelser jeg er ute og handler. Black Friday kan føre til overforbruk og at man kjøper mer enn man egentlig trenger, sier Johanna Hansen.


Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 5.000 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger. Produktkategoriene som økte mest sammenliknet med fjoråret var elektronikk (43 prosent) og mote (25 prosent).

Tall viser også at omsetningen for hele Black Week-uken (fra mandag til og med Black Friday) økte med 26 prosent, sammenlignet med fjoråret.


I fjor gikk hvert sjette produkt opp i pris under Black Friday: – Kundene må være våkne

Mange vil igjen bli skuffet over rabattnivået på Black Friday, viser fersk undersøkelse.


  • Aldersgruppen som handlet mest: 36-55 åringene
  • Aldersgruppen som økte handelen sin mest: De over 56 år
  • Kjønnsfordeling: Kvinner (59 %) og menn (41 %)

Disse nettshoppet mest på Black Friday:

Fylke

Shoppingindeks, per innbygger**

Vekst fra Black Friday 2018

Sogn og Fjordane

126

15%

Møre og Romsdal

121

29%

Hordaland

109

21%

Trøndelag

100

17%

Akershus

99

17%

Finnmark

96

8%

Buskerud

96

19%

Vestfold

95

19%

Rogaland

95

12%

Oslo

93

28%

Nordland

92

7%

Troms

86

13%

Telemark

84

16%

Oppland

84

9%

Vest-Agder

84

20%

Hedmark

75

14%

Aust-Agder

74

21%

Østfold

74

22%