Mandag morgen heves havaristen i Breivika

Mandag morgen er snuingen av den russiske havaristen i Breivika i full gang.
nyheter

Søndag ettermiddag skulle kranfartøyet «Gulliver» startet heving og snuing av den russiske tråleren som brant og sank vei kai i Breivika i september.

Arbeidet ble utsatt i påvente av høyvann, og mandag morgen fortsatte arbeidet.

Like etter klokken 09.00 mandag er tråleren nesten på rett kjøl igjen.

HEVING: Slik så det ut i Breivika i 09-tiden mandag morgen.  Foto: Ronald Johansen

Pålegg om fjerning

– Arbeidet går sin gode gang. Skipet er allerede godt oppe av vannet, og det er ingen olje å spore på sjøen, og ingen ammoniakklekkasje, sier avdelingsdirektør for kommunikasjon i Kystverket, Solveig Moe Frøland.

Kystverket har pålagt rederiet Murmansk Trawl Fleet PJSC å fjerne havaristen «Bukhta Naezdnik» innen 31. desember. Ifølge Kystverkets pålegg stilles det krav til hindring og begrensning av forurensning fra havaristen, tilstrekkelig beredskap og håndtering ved eventuelle lekkasjer og etterfølgende opprydding av sjøbunnen.

– Kystverkets rolle er å føre tilsyn, understreker Frøland.

SØNDAG KVELD: Her arbeides det på skutesida til den havarerte tråleren med å feste kjettinger.  Foto: Kjetil Vik

Brant og sank

Det er selskapet Scaldis med kranfartøyet «Gulliver» som står for selve heveoperasjonen. Kystverket fører tilsyn med hevingsoperasjonen og slepet.

Den 25. september brøt det ut brann i tråleren da den lå ved kai i Breivika. Brannen utviklet seg raskt og det brant i ett døgn før båten til slutt sank.

Lørdag ettermiddag forlot «Gulliver» kai i forbindelse med forberedelsene til operasjonen med heving og snuing av tråleren «Bukhta Naezdnik». Søndag morgen oppsto det forsinkelser som følge av sterk vind.

Dras ut på dypere vann

På grunn av dårlig vær i helgen ble arbeidet med å snu skipet utsatt til klokken 03.30 natt til mandag.

– Operasjonen ble utsatt på grunn av været. Vindkastene kom opp i 45 knop. Det gjorde det vanskelig å holde kranfartøyet i posisjon, sier Frøland, og fortsetter:

– Det er friskt vær i dag også, men det er ikke til noe hindring.

Planen er at kranfartøyet skal koble seg opp til havaristen og gradvis heve og snu fartøyet på rett kjøl samtidig som vann pumpes ut. Lørdag kveld og natt til søndag skulle «Gulliver» på plass kjettinger under baugen. Havaristen skal så dras ut på dypere vann på stigende sjø.

– Det er vanskelig å si når arbeidet vil bli ferdig, men det går som forventet så langt, sier Frøland.

Slepes til Bergen

Heve- og pumpeoperasjonen vil ifølge Kystverket skje samtidig med sikringsarbeider fram til tråleren ligger stabilt ved kai i Breivika. Deretter vil «Bukhta Naezdnik» tømmes for resterende bunkers og forberedes for slep til Hanøytangen ved Bergen.

Det har ikke lykkes iTromsø å få kommentarer på hevingsoperasjonen fra det russiske rederiet.