Skal teste nytt dronesystem på flyplassen i Tromsø

Skal gi bedre oversikt over droneflyging nært norske flyplasser.

Droneflyging i luftrommet til flyplasser har blitt et økende problem, melder Avinor Flysikring. Nå skal de teste ut nytt system som gi bedre oversikt over luftrommet rundt flyplassen i Tromsø.  Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

nyheter

Tromsø Lufthavn er én av tre flyplasser som er valgt ut av Avinor Flysikring til å teste ut et nytt dronesystem som skal gi bedre oversikt over ubemannede flyginger nært norske flyplasser.

Det skriver Avinor i en pressemelding onsdag.


Frykter konsekvensene av et dronekrasj ved UNN og flyplassen

Antallet droner i luftrommet øker. Samtidig nekter landets markedsledende droneprodusent å forholde seg til forbudssonen rundt Tromsø lufthavn.


Forbudssone i Tromsø

De siste årene har droneflyging i luftrommet rundt flyplasser blitt et økende problem, skriver Avinor i pressemeldingen. Det nye systemet er ment å bedre oversikten over droneflyging i luftrommet rundt flyplassene, for å unngå risikable situasjoner.

I Tromsø strekker forbudssonen for droneflyging seg i 5.000 meters radius fra kontrolltårnet ved flyplassen på Langnes. Droneflyging er dermed forbudt på hele Tromsøya, samt sentralt på Kvaløya og fastlandet uten særskilt tillatelse fra Avinor.

I februar i fjor fortvilte lufthavnsjef i Tromsø Ivar Schrøen over den økende bruken av droner på Tromsøya.

– Det virker som om lokalbefolkningen skjønner at man ikke skal fly droner innenfor forbudssonen, men vi er mer bekymret for turistene, sa Schrøen til iTromsø i februar.

FORBUDSSONE: Området innenfor sirkelen viser forbudssonen for droneflyging rundt Tromsø lufthavn. 

Avinor anmeldte 40 ulovlige flyginger med drone i fjor

I fjor anmeldte Avinor 40 enkeltepisoder, hvor droner kom for nær norske flyplasser.


Skal gå i gang i løpet av 2020

– Dronesystemet vil kunne håndtere den ubemannede luftfarten bedre enn i dag. Systemet virker «begge veier» slik at operatørene får lett tilgang til informasjon om regler, luftrom og kan forespørre tillatelser til flyginger i kontrollert luftrom. På motsatt side vil det bli vesentlig lettere for lufttrafikktjenesten å kunne betjene forespørsler, finne kontaktinformasjon, se planlagte flyginger og administrere luftrommet, sier Axel Knutsen, programleder for droner i Avinor Flysikring i pressemeldingen.

Norge blir det første landet i Norden som tar i bruk et slikt dronesystem.

– Vi er stolte av å kunne tilby et UTM-system som en av de første flysikringsleverandørene i Europa og den første i Norden, sier Anders Kirsebom, administrerende direktør i Avinor Flysikring i pressemeldingen.

Det østerrikske selskapet Frequentis, og underleverandør Altitude Angel er valgt ut som leverandør av det nye dronesystemet, etter at jobben i fjor ble lagt ut på anbud.

I tillegg til Tromsø lufthavn, skal også systemet testes i Bodø og Kristiansund. Testprogrammet er planlagt å gå i gang i løpet av 2020.