Fra sidelinja:

Hater SAS Skandinavia?

SAS-FLY: Et av selskapet. Foto: SAS  Foto: SAS

nyheter

For dem som ikke har fått det med seg, valgte SAS å fjerne en reklamefilm fra sin YouTube-kanal fordi den ble utsatt for en hatkampanje. En storm i et shot-glass, kanskje. Men et fascinerende tilfelle av dårlig kommunikasjon. Filmen var nemlig et krenkende angrep på skandinavisk historie. Eller?

Hensikten med filmen var, tvert imot, å hylle Skandinavia. Ideen bak filmen er så god at jeg blir varm og fin inni meg bare å av å tenke på den. Ideen er å trekke fram hvordan vi alltid har vært en del av verden, som ekte kosmopolitter.


Fra sidelinja:

«Muligheten for at internettet hører på samtalene våre opplevde jeg som litt skremmende og invaderende»

I dag er vi vant til at det samles inn informasjon om oss gjennom internett og smarttelefoner. Men det var jo ikke alltid slik, skriver spaltist Ron Røstad.


  Foto: Tom Benjaminsen



Allerede i vikingtiden hadde vi vært i Amerika, Asia og hele Europa. Hvem andre i Europa hadde et ord for indianere i middelalderen? Russland er oppkalt etter skandinaver, vi grunnla Dublin og andre byer. Vi ga engelsk mye av ordforrådet, som house og mouse. Vi ga britene navn på ukedagene, bortsett fra lørdag, da ideen om en ukentlig badedag ble for drøy, så de kalte dagen opp etter Saturn. Vi ga Middelhavet klippfisk for mange hundre år siden. Og Lego, IKEA, ABBA og Ylvis.

Og vi har hentet alt mulig fra verden. Som runer, guder, mat, religion, klær og skikker. Ja, vi er virkelig koblet på verden og vi har utfartstrang. SAS er en del av denne stolte skandinaviske tradisjonen.

Så har de laget en reklamefilm med akkurat dette budskapet. Den har utløst hat og kontrovers. Hvordan er det mulig?


Fra sidelinja:

«For en slik høyde og plassering bør blokka være ikonisk og unik. Er Solseilet dette?»

Byens nyeste høyhus har tatt plass i Nordbyen. Høyden har gjort det kontroversielt, men høyden er ikke nødvendigvis et problem, mener spaltist Ron Røstad.


Ja, nå skal du høre. De starter videoen med å spørre hva som er «truly Scandinavian», ekte skandinavisk. Og følger opp med å svare «ingenting, absolutt ingenting». Jeg forventer ikke noen smil hvis jeg hadde forklart til en portugiser at ingenting, absolutt ingenting er virkelig portugisisk. De rappa bacalaoen fra Norge og språket sitt fra romerne. Vin er i alle fall ikke virkelig portugisisk. Jeg prøvde bare å si at dere er kosmopolitiske, kunne jeg si til mitt forsvar når stemningen ble amper. Det er slik farlige misforståelser oppstår når man er på ferie.

SAS sin logikk er at det som virkelig kjennetegner en kultur er de unike oppfinnelser oppfunnet innenfor kulturen selv. Det betyr at tango ikke virkelig er finsk, siden finnene ikke fant opp tango. Derfor finnes det nesten ikke «virkelig» kultur i verden. Argumentasjonen er kjent fra debatter om hvorvidt det i det hele tatt finnes noe «norsk» eller «svensk». Denne argumentasjonen tilhører en radikal politisk tradisjon, og gir filmen en eim av politikk.


Fra sidelinja:

Oslo – vår nye hovedstad

Hadde jeg hatt et spann med rødmaling og en tykk kost, ville jeg gått bananas på glassfasadene og skreket høyt. Det kunne blitt mitt gjennombrudd som konseptkunstner.


Denne harde åpningen og den politiske eimen gjør at piggene kommer ut for enkelte. De mange eksemplene på ting som ikke er «truly Scandinavian» er jo alle «truly Scandinavian» etter min mening. De er bare ikke oppfunnet her. For å trekke piggene inn igjen, må filmen tolkes i beste mening. Man må lytte til SAS sin forklaring på hva de egentlig ville si.

Det er en trend at reklamefilmer er kontroversielle fordi den tar standpunkt i betente politiske saker, såkalt «woke advertising». Men da må man ønske seg kontrovers. Hvis ikke, har man ikke kontroll på kommunikasjonen. Slik som SAS. De fjernet videoen fra YouTube, noe som tyder på at de ikke ønsket å trolle den lille delen av befolkningen som lot det regne hat over nettsidene deres.

Lot de seg overraske, skyldes det inkompetanse. Absolutt inkompetanse. God kommunikasjon betyr at man blir oppfattet slik man ønsker. Og at virkningen blir som planlagt. Hva forventet de med en video som hevder at ingenting egentlig er skandinavisk?

Hvorvidt SAS-reklamen er politisert og negativt kommer an på øye som ser. Mange uttrykker at de liker den. Og det er nettopp tvetydighetens natur. Noen liker den, andre hater den.

Men den er jo morsom også. «Vi er ikke bedre enn vikingene, de tok det de ville ha», sier de i reklamen. Det er jo sant om vikingene, de tok det de ville ha på alle måter. Men ikke spesielt hyggelig å høre at vi ikke har blitt bedre enn våre plyndrende forfedre. Men skandinavisk selvironi bør rekke til såpass.

Hvis de ville skryte av den kulturutvekslingen Skandinavia har tatt del i, kunne de jo nevnt det vi har bidratt med til verden. Men det nevnte de ikke. For hva har skandinavene egentlig gitt til verden? Bortsett fra alle de tingene jeg nevnte til å begynne med og mye mer ... vel, ingenting. Absolutt ingenting. For ingenting er jo virkelig skandinavisk, mener SAS. Det er ordet jeg husker, nøkkelordet jeg sitter igjen med. Ingenting. Det er et forferdelig ord. Det kunne bli deres slogan: SAS – Nothing. Absolutely Nothing.

Jeg gir filmen tommelen ned. Men jeg kommer ikke til å boikotte SAS av den grunn. Jeg har sett verre filmer i kategorien «woke advertising». Men det kjentes ut som de sa noe hyggelig, men med sammenbitte tenner. Som om selvforakten og viljen til kulturell selvutslettelse er så fremskreden hos avsender at «ingenting» er hva de forbinder med sin egen kultur. Med en annen gjennomføring kunne filmen blitt samlende og inspirerende. Men samtidig, ingen ville snakke om en film alle liker.