Norled tar over Lyngensambandet

Det betyr at Lyngen- og Ullsfjordferga blir elektrisk.

Illustrasjonsbilde av ferga mellom Breivikeidet og Svensby.   Foto: Statens vegvesen/Kari Karstensen

nyheter

Tirsdag ble det meldt at ferge- og hurtigbåtrederiet Norled vant kontrakten om drift av fergesambandene Breivikeidet-Svensby og Lyngseidet-Olderdalen fra 2021.

Kontrakten for Lyngensambandene vil gjelde fra 1. januar 2021 og til 30. april 2031, med opsjon på drift i ytterligere tre år. Norled ble tildelt kontrakten i en konkurranse mellom totalt tre rederier. Ifølge en pressemelding fra Troms Fylkeskkomune vant Norled konkurransen da de hadde laveste pris.


Bjørklid kunne ikke konkurrere om fergerute: - Det ble for risikabelt for et lite selskap som vårt

Etter over 70 år med lokalt eid fergedrift på Lyngen og Ullsfjorden, er det slutt ved nyttår for Bjørklids Ferjerederi AS.


Kravet er at Ullsfjordferga skal driftes med minimum hybridiseringsgrad på 60 prosent mens Lyngenferga har minimum hybridiseringsgrad på 75 prosent. Det betyr at mesteparten av energi til drift av fergene skal være elektrisk.

– Jeg er svært glad for at vi nå også i Troms og Finnmark bidrar til miljøvennlig fergedrift. Utslippene av klimagasser reduseres med rundt 4 000 tonn per år, noe som tilsvarer utslipp fra over 5 000 biler i året forteller fylkesråd for samferdsel Kristina Hansen (Ap) i pressemeldingen.



Fergene som skal benyttes blir såkalte hybridferger, som i utgangspunktet kan driftes elektrisk med lading fra land, men har mulighet for å bruke en andel diesel for å sikre gjennomføring av all ruteproduksjon, skriver fylkeskommunen.

– Vi håper dette blir godt mottatt, og at både lokalbefolkning, mannskap og andre som skal reise vil sette pris på en fergetur med liten eller ingen motorlyd. Dette er første samband i Troms og Finnmark som elektrifiseres, men ut fra erfaringer med disse håper vi å elektrifisere flere samband fremover, sier Hansen (Ap).