Mange vil hjelpe: Bruk av dugnads-app til himmels

Nedstengningen av samfunnet som følge av koronaviruset har ført til eksplosjon i bruken av digitale hjelpetjenester.

POPULÆR NABOHJELP: Cathrine Wolf Lund, konserndirektør for IT og digital i Obos, sier bruken av appen Nabohjelp har gått i taket etter innføring av koronatiltakene. Foto: Nadia Frantsen 

nyheter

– Vi merket at akkurat da Norge stengte ned 12.–13. mars gikk bruken av appen Nabohjelp gjennom taket, sier Cathrine Wolf Lund, konserndirektør for IT og digital i Obos.

APP: Det er mange som både tilbyr sin hjelp og vil hjelpe via appen Nabohjelp. 

Behov for hjelp

Obos er landets største boligbyggelag og boligforvalter, en av Nordens største boligbyggere og et samvirkeforetak eid av medlemmene.


Stor pågang av frivillige som vil bidra under koronakrisen

Frivillighet Norge melder om så stor pågang av folk som vil hjelpe under koronakrisen, at organisasjonene har problemer med å finne passende oppgaver til alle.


– Appen har nå 135.000 brukere i Norge, 12.000 av dem lastet ned appen etter at koronatiltakene ble innført. Den ekstraordinære situasjonen landet er i nå viser at det er behov for akutt hjelp, sier hun.

Over 1.200 i Tromsø

Til tross for at Obos ikke har noen leiligheter i Tromsø, er det også mange som bruker appen Nabohjelp her. De merket en markant økning også i Tromsø da koronatiltakene kom, viser ferske tall fra Obos.

ULIKE BEHOV: Screenshots av poster (godkjent for deling) fra app-brukere. 

I dag er det over 1.200 brukere av Nabohjelp i Tromsø, over 150 nye kom til etter koronatiltakene, som er en økning på 14 prosent. I forrige uke var bruken nesten fem ganger høyere i Tromsø enn det som er vanlig.


Enorm respons på «Tromsø hjelper Tromsø»: – Her ser vi byen på sitt aller fineste og beste

Straks kommunens hjelpeside åpnet, begynte henvendelsene å strømme inn. Nå kan de som trenger hjelp også henvende seg anonymt.


Lavere terskel

– Man trenger ikke være Obos-medlem for å bruke appen. Det er vi som har utviklet den og den er laget for å brukes av alle. Appen gjør at det er lavere terskel for både å kunne tilby hjelp og å kunne be om hjelp, sier Lund.

Appen, som er gratis å bruke, ble lansert i 2017 som et bidrag til delingsøkonomien. Den skal være en effektiv måte for å be om hjelp i umiddelbar nærhet av der man bor.

Fenger unge

Tallene fra Obos viser det er flest brukere og aktive i alderen 25–34 år. Den mest viste posten har vært om handling og innkjøp for andre. Blant topp fem med mest viste poster er tre om folk som ønsker å handle for andre.

– Nabohjelp er en app som fenger dem som er opptatt av bærekraft, gjerne unge og urbane folk som bor trangt og ikke har råd til for eksempel å kjøpe verktøy. De vil heller låne enn eie, sier Cathrine Wolf Lund.

Truffet en nerve

Hun mener appen er midt i blinken for dem som gjerne vil gjøre en innsats for andre.


Mathias (19) hjelper koronafaste med å få varer kjørt til døren uten ekstra kostnader: - Hadde blitt feil å ta betalt

Om du sitter i karantene, isolasjon eller av andre årsaker trenger hjelp til å handle er det flere i Tromsø som er villig til å hjelpe.


– Det å engasjere seg og gjøre noe for andre, er i tiden. Med høy dugnadsånd har appen Nabohjelp truffet midt i nerven hos folk, i en situasjon hvor folk er isolert og det er mulig å bidra på en enkel måte.