Krever at staten tar regningen for Tromsø lufthavn

Avinors økonomiske kutt, som følge av koronakrisen, kan påvirke utbyggingen av Tromsø lufthavn. Det vil ikke Sandra Borch (Sp) ha noe av.

SETTER INVESTERINGER PÅ VENT Avinor stopper planlagte investeringer for en milliard kroner i 2020, nå håper Sp at staten vil gripe inn.   Foto: Trond Tomassen

nyheter

Mandag ble det kjent at Avinor stopper planlagte investeringer i 2020 med over én milliard kroner, noe som kan få konsekvenser for utbyggingen av Tromsø lufthavn.

Avinor ga lufthavnen klarsignal for å bygge ut allerede i februar i år. En utbygging som hadde en prislapp på over én milliard kroner.

Om Avinors kutt påvirker utbyggingen, mener stortingsrepresentant Sandra Borch (Sp) at staten skal gripe inn.

IKKE FORNØYD: Sandra Borch (Sp) er ikke fornøyd med stillstand, og krever at det treffes en beslutning om E8. Foto: Ronald Johansen 

– Utbyggingen av Tromsø Lufthavn er nødvendig og en avgjørende investering for verdiskapningen i nord. Det var den før koronakrisen, og det er den i hvert fall etter denne krisen er over. Jeg mener derfor staten bør gå inn å dekke deler av kostnadene, skriver hun i en pressemelding.

Utbyggingen vil være en vital investering for hele Nord-Norge om man skal kunne løfte seg etter koronakrisen, i følge Borch.

– Utbyggingen er også et viktig bidrag for å få entreprenører og utbyggere i arbeid fremover.

Hun får støtte av Marlene Bråthen (Sp), varaordfører i Tromsø kommune.

– Flyplassen i Tromsø er Nord-Norges knutepunkt. Avinor sin satsting i nord er essensiell. Vi har enorm vekst i reiseliver, og det er en stor nødvendighet for en utvidelse av flyplassen. Transportmulighetene i Tromsø er få sammenlignet med andre steder i Norge, skriver Bråthen i pressemeldingen.

Utbyggingen av Tromsø lufthavn var i utgangspunktet forventet ferdigstilt i 2023.