Norsk sjømat var slett ikke så norsk som den ga seg ut for å være

Pakken med fisk er behørig merka som norsk sjømat. Men det er faktisk ikke sant i det hele tatt.
nyheter

For fisken sjefen for Norges Råfisklag, Svein Ove Haugland spiste i helga kommer ikke i det hele tatt fra Norge. Den kommer fra Stillehavet og heter Alaska pollock. Til alt overmål står det også i oversikten over hva produktet «Fish & Chips» faktisk inneholder.

Likevel er pakken merka «Seafood from Norway». Det reagerer han kraftig på.

Viktig å vite

– Dette er egentlig ganske alvorlig. Både som forbruker og som aktør i fiskerinæringa er jeg opptatt av at kundene skal vise hva man handler. Og i en tid der fisk sendes verden over er sporbarhet viktig, sier Haugland.

Pakken med fish & chips ble fortært lørdag, og det var ikke før emballasjen skulle kastes at han ble oppmerksom på at merkingen slettes ikke var i samsvar med innholdet.

– Det brukes jo 100-vis av millioner kroner på å markedsføre norsk sjømat. Da kan ikke merkingen misbrukes slik som dette. Jeg mener det er rett og slett ikke lov, sier han.

Tåler konkurranse

Haugland sier fiskerinæringa er internasjonal og at konkurranse er en del av bildet.

– Konkurranse er helt greit. Men da er det viktig at forbrukerne vet hva de velger. Norsk sjømat frontes jo som et resultat av god forvaltning og en rydding næring. Det er jo dette grunnlaget som skal gi er fortrinn i markedet, sier Haugland.

Kommunikasjonssjef Chris Guldberg i Norges sjømatråd sier feilmerking heldigvis er svært sjeldent, men alvorlig.

– Så vidt vi vet er dette faktisk første gang. Men det skal ikke være slik at forbrukerne skal måte lese ekstra nøye på innholdsdeklarasjonen, sier han.

Men Guldberg legger til at merkingen er i strid med retningslinjene for bruk av «Norwegian Seafood», og at de har tatt det opp med produsenten.

– Beklagelig glipp

Det er Norsk Sjømat på Stranda på Sunnmøre som pakker og merker «Fish & Chips»-produktet.

Merkevaren «Seafood from Norway» skal garantere at produktet ifølge produsentens egne nettsider har «utsøkt kvalitet».

Salgssjef Jørn Gjerde sier det hele er en beklagelig glipp.

– Vi har pakket og solgt fish and chips i mange år i større forpakninger, og da uten at det er merket «Norwegian Seafood». Men så laget vi en porsjonspakning, og da glapp korrekturlesinga på etiketten. Det er bare å beklage, sier han.

– Hvorfor bruker dere ikke norsk sjømat?

– Alaska pollock er godt egna til dette produktet. Den er rimelig, smaksnøytral og har god holdbarhet. Men på sikt ser vi ikke bort fra at vi kan tilby norsk sjømat også på dette området, sier han.

Paradoksalt nok eksporteres mye norsk hyse til et av de største konsumentene av fish and chips, nemlig England.

Salgssjefen på Sunnmøre lover imidlertid at nye etiketter er bestilt, og det skal ikke være tvil om at merkinga skal være i samsvar med innholdet i pakken.


Sjømatnæringen tjente 4,7 milliarder på svak krone

Eksporten av norsk sjømat økte med 8 milliarder i 2019. Over halvparten av økninga skyldes den svake norske kronen, viser beregninger Nofima i Tromsø har gjort.


Pakkene med fish & chips er pakket for salg i Rema 1000 sine butikker. PR- og kommunikasjonssjef Calle Hägg sier at uansett hva de selger skal de være ærlige med kundene, så det er ikke greit at produkter merkes som norske når de ikke er det.

– I dette tilfellet skyldes det en feil hos produsenten, som de nå skal rydde opp i, sier han.