Vipps-betaling kommer i løpet av sommeren

Innen 17. august kan reisende i Troms kunne betale bussbilletten med Vipps. Muligheten for å betale med mobil droppes derimot helt i den nye appen.

VIPPS PÅ BUSSEN: Om alt går etter planen skal det bli mulig å betale bussbilletten med Vipps i sommer.  Foto: Ronald Johansen

nyheter

Nylig lanserte fylkestrafikken ny billett-app, som tar over for Troms Mobilbillett.

Lanseringen har imidlertid ikke gått helt knirkefritt. Feil takst i den nye appen førte til at omlag 900 reisende hadde betalt 200.000 kroner for mye. Mange passasjerer har også etterspurt manglende funksjonalitet, som støtte for betaling med Vipps.


App-blemme for Fylkestrafikken – har krevd 200.000 kroner for mye på buss og båt, nå må de betale passasjerene tilbake

En ny billett-app med feil takst har ført til at i underkant av tusen personer har betalt for mye når de har kjøpt periodebilletter på buss, eller tatt hurtigbåten. Nå må de tilbakebetale 200.000 kroner.


BETALINGSAPP: Støtte for Vipps kommer i fylkestrafikkens nye betalingsapp i løpet av sommeren, ifølge daglig leder Kurt Bones. PayPal- og Apple Pay-støtte er også underveis.  Foto: Privat

Daglig leder i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, forteller at den populære betalingstjenesten vil bli tilgjengelig i appen i løpet av sommeren.

– Vi jobber med å få implementert Vipps så snart som mulig. Vi kan ikke gi noen eksakt dato, men etter planen skal det være klart innen 17. august.

Støtte for betalingstjeneste PayPal og Apple Pay er også underveis, men dette kommer litt senere.

– Vi har prioritert Vipps i denne omgangen. Dette er gjort på bakgrunn av behov, da de andre tjenestene har hatt en ganske marginal etterspørsel i forhold.

Muligheten for å betale med mobilregning vil imidlertid ikke videreføres. Bones forteller at det er flere årsaker til dette.

– For det første er dette en løsning som veldig få bruker, og står bare for rundt 10 prosent av billettsalget. Dessuten mener de andre fylkene som bruker appen at denne løsningen ikke er ønskelig, forklarer han.

– Vi kunne ha lagt inn denne muligheten selv, men det ville kostet oss ganske mye. Da er Vipps et mye bedre alternativ, sier han.

Prioriterte sone-omlegging

Den nye appen er et samarbeid mellom flere fylker, og benyttes allerede i Oslo, Viken og Vestland. Troms og Finnmark er imidlertid først ute på ny plattform, noe som har vært årsaken til manglende funksjonalitet ved lansering.

Til tross for feil priser og manglende betalingsløsninger, mener ikke Bones at den nye appen ble lansert for tidlig.

– Nei, det mener jeg ikke. Vi var også klar over disse manglene da vi lanserte appen. Hovedpoenget er at vi ville kjøre ut den nye appen parallelt med den nye soneomlegginga, som medfører flere fordeler.

– Visste dere at det var feil takst før dere lanserte appen?

– Prisfeilen skyldtes at denne informasjonen kom for sent fra oss til app-utvikleren, og ikke på grunn av feil i selve appen. Dette ble rettet opp 10. juni, sier Bones.

– Vi visste allerede i mars at støtte for Vipps ikke ville være klar til lansering. Denne funksjonaliteten kom også relativt sent i denne gamle appen.


Alt i samme app

Torsdag lanserte Troms og Finnmark fylkeskommune tjenesten tromsreise.no, som lar reisende se bybussenes posisjon i sanntid. Denne tjenesten er kun tilgjengelig via nettleseren. Bones forteller at de skal se på mulighetene for å lage en fremtidig app-versjon.

Bones forteller at det også jobbes på nasjonalt plan med å få implementert både reiseplanlegger og betalingstjeneste i samme app, men dette er snakk om enda lenger fram i tid.

– Dette er det ingen som har, bortsett fra den nasjonale tjenesten Entur, som primært retter seg mot jernbanetransport. Man kan finne enkelte turer der, men langt fra alle.