Sjøsyk? Da bør du teste dette

Her får du Redningsselskapets beste og rareste råd mot sjøsyke. Enkelte bevist til å funke, andre ikke.

SJØSYKE: Ikke sitt foran i båten dersom du er sjøyk.  Foto: Solveig Vikene / SCANPIX

nyheter

Å bli sjøsyk er et tegn på at sansene fungerer som de skal, og ubehaget er en helt normal reaksjon som oppstår i balanseorganet. På sjøen kan hjernen få for mange uventede signaler, og vipps: du blir sjøsyk.

Plutselig dukker det opp, kvalmen, svimmelheten og kaldsvettingen. Sjøsyken er et faktum, og det kan føles ut som at ingenting vil hjelpe. Det finnes heldigvis råd, noen mangler vitenskapelig dokumentasjon, men likevel.

Dersom du ikke får kurert sjøsyken oppfordrer Redningsselskapet til å bruke bøtte fremfor å henge over ripa.

– Vær klar med bøtta, og deg trygt unna ripa. Det kan være farlig, og dessuten føre til at det som må ut ender alle andre steder enn i havet. Hold deg fast i bøtta, og trøst deg med at det går over, skriver Redningsselskapet på sine nettsider.

Vel, at det går over er en mager trøst når man først har blitt sjøsyk. Redningsselskapet vet likevel råd, og lister opp sine beste tips på nettsiden:

  • Tabletter og plaster mot sjøsyke fås på apoteket, husk å ta de i god tid før avreise. OBS: Man blir trøtt.
  • Armbånd mot sjøsyke, disse skal hjelpe ved at de trykker på akupresspunktet, som ligger like over håndleddet. Har du ikke armbånd? Du kan trykke på punktet selv, helst på begge sider samtidig (spør en venn om hjelp).
  • Vær forsiktig med alkohol, også dagen før avreise.
  • Frisk luft hjelper, i tillegg kan det hjelpe å holde seg på bunnen av båten der det er minst bevegelse. Midten av båten har også mindre bevegelse enn foran og bak. Det absolutt beste er trolig (hvis mulig) å holde seg i bunn av båten, på midten og uten tak over hodet.
  • Lukk øynene, slik at hjernen ikke får flere signaler.
  • Tenk på noe annet (hvis mulig).
  • Hold avstand til andre som er sjøsyke, med mindre de behøver din hjelp. Med andre ord: Ta en vurdering på hvem som er mest sjøsyk.
  • Unngå bøker og skjermer.
  • Hold deg i aktivitet så lenge du klarer, for eksempel kan du ta roret for å få følelsen av å ha kontroll.
  • Fokuser på horisonten, det kan hjelpe å se på noe som ikke beveger seg.
  • Hvis det ikke hjelper å se på noe som står stille kan du se på bølgene og prøve å følge deres bevegelser.
  • Trekk pusten dypt, og kontroller pustingen. Det hjelper ikke å hyperventilere.
  • Kaldt vann hjelper, men enda bedre: isklumper på hodet (hvis du tilfeldigvis har det med deg på båttur eller seiler forbi Nordpolen).
  • Spis ofte, men ikke overdriv. Tygg godt, og ta deg god tid til å spise.
  • Tørre kjeks skal hjelpe, helst salte. Det samme gjelder ingefær i alle varianter, i tillegg til rå grønnsaker, urter og planter. For eksempel: Gulrotjuice, aprikoser, svisker eller mynteblader.
  • Unngå sukker.
  • Noen mener at tyggegummi er løsningen. Dette er imidlertid ikke bevist.
  • Få i deg nok væske, det hjelper ikke å være dehydrert.
  • Dersom du har prøvd alle ovennevnte løsninger, fortsatt er sjøsyk og ikke har gått i land vet kjerringene råd: Du kan prøve med gråpapir på magen, eller tape på navlen. OBS: Disse er ikke vitenskapelig testet.