Svindlere ler av nordmenns passordvaner

60 prosent av oss bruker det samme passordet flere steder. Naivt, mener IT-ekspert.

HACKING: Nordmenn utsetter seg selv for hacking og ID-tyveri.   Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix

nyheter

I en fersk undersøkelse YouGov har utført for forsikringsselskapet Frende Forsikring, sier kun 30 prosent at de har ulike passord på for eksempel PC, e-post og sosiale medier. I undersøkelsen kommer det også fram at mer enn én av fire har gitt passordet sitt til andre mennesker.

– Det er et skummelt høyt tall, og må ta slutt med en gang, sier IT-sikkerhetsansvarlig i Frende Forsikring, Kristian Kastet, i en pressemelding.

Ved å gi andre tilgang til passord og kontoer øker man sjansen for hacking og ID-tyveri betraktelig. Dersom man har samme passord flere plasser vil ett passord på avveie åpne mange dører for kriminelle.

Hjemmekontor skaper dårligere sikkerhet

Kastet peker også på svekket sikkerhet under koronapandemien da mange nordmenn satt på hjemmekontor.

– Hjemmekontor betyr ofte lavere sikkerhet, og da er det ekstra viktig med sikre og varierte passord. Svindlerne ler av passordvaner som dette, sier Kastet.


Per Kristian (37) ble forsøkt svindlet på AirBnB for 80.000 kroner. Da han våknet var flere tusen kroner trukket fra kontoen hans

Da tvillingfaren Per Kristian Bergmo (37) var oppe klokka ett i natt for å gi flaske til Oliver (3,5 måneder), fikk han en overraskende beskjed fra AirBnB på telefonen: «Your three nights in Austin Texas have been confirmed».


En av de største IT-sikkerhetsleverandørene i Norge, Mnemonic, meldte om enn økning på mer enn 20 prosent i innrapporterte sikkerhetshendelser i april i år da mange satt på hjemmekontor.

Små, avgjørende grep

Ifølge en undersøkelse er det kun 37 prosent av oss som har opprettet totrinnsverifisering. Dette er et ekstra sikkerhetsnett som kan brukes ved pålogging på for eksempel e-post. Selskapet cxLoyalty hjelper personer som har blitt rammet av ID-tyveri, markedsansvarlig Tina Jerstad har noen tips for å unngå svindel.

– Et annet godt triks er å opprette en digital postkasse. Det hindrer at tyvene får tak i sensitive opplysninger om deg. Små grep kan gjøre at tyven gir opp, og går videre til neste offer, sier Jerstad.

Kristian Kastet anbefaler også å gjøre profiler i sosiale medier mer privat for å unngå å dele personlig informasjon.


Ni av ti blir oppringt av ukjente numre – dette må du passe på

Det er vanskelig å skille mellom hva som er svindel og hva som er ekte når et ukjent nummer ringer. Dette må du passe på.


– Å lukke øynene er i hvert fall ingen god løsning. Plutselig sitter ID-tyven der med opplysninger om deg og kan kjøpe varer og ta opp store lån i ditt navn. Det kan bli økonomisk ruin for offeret, sier Kastet.

Forebygging

Undersøkelsen gjort for Frende Forsikring vier at bare 31 prosent har byttet passord på e-post og i sosiale medier det siste året. Hvis du først opplever ID-tyveri kan en stor ryddejobb ligge foran deg.

– Mange ID-tyverier oppdages først når det har gått lang tid. Da er det krevende å skulle nøste opp i alt som har skjedd. Forebygg, så slipper du kanskje unna hele ryddejobben. Hvis du blir hacket, sjekk med forsikringsselskapet ditt om du kan få hjelp til å rydde opp gjennom innboforsikringen din, sier Kastet.