Peter (28) måtte vente i koronakø i ni timer: – Bekymringsverdig

Da Peter Munch-Ellingsen (28) fikk flere symptomer på koronaviruset valgte han å ringe koronasenteret for å få testet seg. Etter til sammen ni timer kom han gjennom.

LANG VENTETID: Peter Munch-Ellingsen (28) satt i ni timer i telefonkøen til koronasenteret. Flere ganger hadde han lyst til å gi opp.  Foto: Ronald Johansen

nyheter

Det var mandag at Peter Munch-Ellingsen (28) begynte å føle seg dårlig etter å ha vært på jobb. Symptomene han hadde var, ifølge ham selv, forkjølelse og lett feber.

28-åringen fikk mistanke om at han hadde fått koronaviruset, og valgte derfor å ringe koronasenteret for å få testet seg.


Kan måtte vente i halvannen time i koronatelefon: – Folk er frustrerte

Flere ringer inn til koronasenteret og ønsker å teste seg. Enkelte kan bli nødt til å stå i telefonkø i timesvis.


Ringte i ni timer

Det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort.

– Jeg ringte dem i femtiden og var i kø fram til de stengte uten å få svar. Deretter prøvde jeg fra de åpnet tirsdag fram til lunsjtider rundt halv elleve, og deretter fra klokken 13.00, forteller Munch-Ellingsen.

I tillegg ble 28-åringen kastet ut av telefonen etter to timer. Klokken fire på syv fikk han for øvrig svar. Da hadde han vært i telefonkø i til sammen ni timer.

– Det er bekymringsverdig. Jeg lå hjemme og var syk, og hadde mest lyst til å legge meg for å bli frisk. Jeg hadde i alle fall ikke lyst til å være på telefonen. Det var flere ganger jeg var på vei til å gi opp og bare overtale meg selv om at dette bare var en forkjølelse.


Her arbeider Hans (44) på Workinntoppen etter å ha kommet fra rød sone i Sverige

Hans Löf (44) kom rett fra rød sone i Sverige og begynte å legge parkett i de nye leilighetene på Workinntoppen. – Ikke ulovlig, mener smittevernoverlegen.


Fikk test to døgn senere

Etter telefonsamtalen fikk han beskjed om å få testet seg sent på torsdagen, to døgn etter at han gjennom på telefonen.

– Nå har de gått ut og sagt at man skal få testet seg under ett døgn etter man har fått time. Samtidig skjønner jeg at jeg fikk time såpass sent. Jeg er verken helsepersonell eller innenfor en sårbar gruppe. Sånn sett har de nok gjort en helt grei vurdering om at jeg skulle testes senere, sier 28-åringen.

Han opplyser at han føler seg friskere nå, men har ikke fått svar på prøven ennå.


Oppretter korona-testsenter på flyplassen

Kommunen samarbeider nå med Avinor for å sette opp et testsenter i neste uke som skal tilby passasjerer fra utlandet å teste seg for covid-19 på Langnes.


– Kunne hatt en bedre løsning

Munch-Ellingsen påpeker at han ikke ønsker å rette kritikk mot koronasenteret, men frykter at andre syke personer kan gi opp å komme gjennom etter å ha sittet over lengre tid i telefonkø.

– Jeg skjønner at de har veldig stor pågang, men når andre kundebehandlertelefoner klarer å ha en ring-tilbake-funksjon eller en onlineløsning, så burde de kanskje hatt en annen løsning. Jeg skjønner at det blir stor pågang med det systemet de har, men kanskje det hadde vært bedre om man kunne ha sendt sms eller e-post til dem og deretter blitt oppringt, forteller 28-åringen.


Jobber opptil 18 timer i døgnet for å spore smitte

Sammen med et team på 20 personer jobber Øyvind Benjaminsen nesten døgnet rundt for å gjøre smittespredningen av korona i Tromsø så liten som mulig.


– Jobber med saken

Tor-Emil Schanche, kommunikasjonsrådgiver i Tromsø kommune, er ikke overrasket over at det er stor pågang på koronatelefonen, men har ikke hørt om at noen har måtte ventet i ni timer, som i Munch-Ellingsens tilfelle.

– Vi jobber på spreng med å få en løsning på ventetiden, sier Schanche.

Han har forståelse for at folk kan bli frustrerte ved å måtte vente lenge i telefonkø.

– Flere har tatt til orde om at vi burde få en slags nettbookingsløsning slik som de har i Oslo. Det er på bordet hos oss, men grunnen til at vi ikke har opprettet det ennå er på grunn av utfordringen rundt personell. Vi kunne ha opprettet det, forutsatt at vi hadde hatt en teknologisk løsning, men det hjelper ikke når vi ikke har nok bemanning. Det er ingen tvil om at vi beklager for at folk må vente så lenge.

Schanche beklager også at folk blir kastet ut av telefonkøen etter to timer.

– Dette er en teknologisk løsning som vi har hentet inn eksternt. Der er det satt opp en maksimal ventetid, så det er ikke noe vi kan kontrollere.

Koronasenteret har fra 1. august til 19. august besvart 6.696 henvendelser. Det utgjør i gjennomsnitt 352 henvendelser i løpet av en dag.