Nå blir det helårsferge mellom Brensholmen og Botnhamn: – Tror den kommer til å bli populær

Fra og med høsten 2021 kan man reise mellom Brensholmen og Botnhamn hele året.

HELSÅRSFERGE: Troms og Finnmark Fylkeskommune, sammen med Tromsø-, Senja- og Harstad kommune kunne torsdag avsløre at det blir helårsferge mellom Brensholmen og Botnhamn. Fra venstre: Bjørn Inge Mo, Kristin Røymo, Kristina Hansen, Karin Eriksen, Pål Julius Skogholt, Irene Nordahl, Hugo Thode Hansen, Ivar Prestbakmo, Tom Rune Eliseussen, Gunnar Wilhelmsen, og Kari-Anne Opsal  Foto: Jørn Myreng

nyheter

Torsdag ettermiddag hadde Troms og Finnmark fylkeskommune invitert til en pressekonferanse om bord på ferga MF Vengsøy, som ligger ved Sørsjeteen i sentrum.

Til stede var fylkesrådet, fylkestinget, fylkesordfører, samt ordførerne fra Tromsø-, Senja- og Harstad kommune.

– Nå har vi hatt en lengre periode med utfordringer knyttet til økonomi, og da er det bra at vi også kan komme med positive ting, åpnet Bjørn Inge Mo, fylkesrådsleder, pressekonferansen med.


Ordførersamarbeidet håper på snuoperasjon for helårsferge

Ordførerne i Senja, Tromsø og Harstad har etter dialog med fylkesrådet i Troms og Finnmark, håp om at helårsferge mellom Brensholmen og Botnhamn kommer på plass.


Helårsferge

Den positive nyheten fylkesrådslederen hadde å komme med er at det endelig blir helårsferge fra Brensholmen til Botnhamn på Senja.

– Dette er en utfordring vi har hatt i 20 år, og nå kan vi endelig få til en helårsferge, sier Mo.

Fylkesrådslederen forteller at dette er en sak som over lengre tid har stått høyt på lista.

– Vi har blitt utfordret av både innbyggere og statsministeren. I tillegg vil dette være en del av en strategi som er viktig for næringen, forteller Mo.


Bøe (H) vil at fylket skal ta imot statstøtte til helårsferge mellom Kvaløya og Senja

Erlend Svardal Bøe (H) ber Tromsø kommune purre på fylkeskommunen om å ta imot en hånd som Erna Solberg strakk ut under valgkampen i fjor.


– Klar til neste år

Helårsfergen kommer ikke til å komme i gang med det første. Tanken er at den skal starte neste høst.

– Vi har en kontrakt som med sommerferga til og med neste sommer. Grunnen til at vi venter med helårsfergen til neste år er delvis på grunn av kontrakten og delvis på grunn av økonomi, forteller Kristina Hansen, fylkesråd for samferdsel.

– Vil det bli en overlapping mellom sommerfergen og helårsfergen slik at helårsfergen i teorien starter om sommeren?

– Det er vi ikke helt sikre på ennå. Anbudet kommer til å lyses ut først, men arbeidet med anbudet starter umiddelbart, sier Hansen til iTromsø.

Helårsfergen kommer til å ha en prøveperiode på to år. Deretter vil det tas en vurdering om man skal fortsette. Bjørn Inge Mo tror i alle fall at helårsfergen kommer til å bli populær.

– Men det gjenstår å se, sier Mo.


Halvparten kom ikke med ferga til Senja – må vente fire timer på neste

Fergetilbudet mellom Brensholmen og Botnhamn er populært, mandag måtte halvparten av køen stå igjen på kaia.


Uaktuelt med stor ferge

Fergen som går mellom Brensholmen og Botnhamn på sommertid har kapasitet til å ta omtrent 35 biler. Slik situasjonen er nå vil det ikke være aktuelt å ta i bruk en vesentlig større ferge, til tross for lange fergekøer tidligere i sommer.

– Vi kommer til å holde oss til en ferge som tar minimum 35 biler, forteller Hansen.

– I sommer var det lange fergekøer og biler måtte vente på neste ferge. Hvorfor blir ikke en større ferge satt inn?

– Det har med fergestørrelse og fergefrekvens å gjøre. Med en større ferge kan vi bli nødt til å bytte ut fergekaiene, og det kan vi ikke gjøre av økonomiske grunner. Nå skal vi ha en prøveperiode med minimum 35 biler, og kravet vi har er at fergen må kunne legge til kai på de opprinnelige fergeleiene, sier Hansen til iTromsø.