Planlegger å bryte med partilinjen: Skal stemme for jernbane i nord

Høyres toppkandidat i Troms gir en tydelig lovnad til velgerne: Han skal stemme for bygging av bane i nord – uansett hvor mye partiet hans måtte være imot forslaget.

VIL SI JA: Erlend Svardal Bøe sier at han vil stemme for en nordnorge-bane om han kommer på Stortinget.  Foto: Ronald Johansen

nyheter

– Hvis det kommer til votering i stortingssalen, og det er et realistisk forslag om bygging av jernbane i nord, så kommer jeg til å stemme for, slår Erlend Svardal Bøe (H) fast i et intervju med VG.

Høyre-politikeren sier at hans eneste krav for å stemme for, er at det ligger penger i potten, at trasévalg er noenlunde avklart, og at det ikke vil drastisk ramme andre samferdselsprosjekt i Nord-Norge.

«Show me the money»

Bøe, som er 1.-kandidat for Troms Høyre og etter alle solemerker vil havne på Stortinget etter valget, mener forslagene som er lagt fram om Nord-Norgebanen fra SV, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet har vært rent valgflesk.


Erlend hadde tenkt å bruke de neste ukene i Tromsø. Så ringte Bent Høie

Høyres Erlend Svardal Bøe blir statssekretær for Bent Høie (H) fram til midten av juli.


– Forslagene som har kommet så langt har vært valgkamppreget. Det har vært voldsomme lovnader, uten at finansiering er på plass, kun måneder før valget. Det er tulleforslag, og glir over i parodien, sier han og kommer med følgende utfordring til partiene:

– Vis meg hvor pengene ligger, så skal jeg stemme for, smeller det fra den politikeren fra nord.

Høyre-politikeren mener også man er nødt til å nedskalere ambisjonsnivået for Nord-Norgebanen, og mener man i første omgang må jobbe for å få bygget strekningen mellom Narvik og Tromsø, med en eventuell sidearm til Harstad – kjent som «Tromsbanen».

– I dag snakker vi om Nord-Norgebanen på visjonsnivå. Jeg mener vi må snakke om det i realistiske termer, og da er det strekningen mellom Tromsø og Narvik som er mest realistisk å bygge først, så får man ta strekningen mellom Narvik og Fauske siden.


Derfor vil Høyre-Erlend vrake Nord-Norgebanen og heller satse på «Tromsbanen»

– Mye som har blitt sagt handler om passasjerene er det viktigste, men det viktigste er næringslivets behov, sier Høyres stortingskandidat Erlend Svardal Bøe.


Han viser til at 60 prosent av all gods til Nord-Norge fraktes via Sverige, og at det er viktig å lytte til næringslivets behov ved bygging av banen.

Han vil likevel ikke at andre stor samferdselsprosjekt i nord skal lide, for at banen skal bygges.

– Men pengene må jo hentes en plass, så noe må jo nedprioriteres?

– Det er klart man må prioritere. Men jeg mener man bør kunne prioritere innfor milliardpotten som allerede er satt av til jernbane i hele Norge. Også i nord må vi kunne nyte godt av den potten.

Mens Høyre på nasjonalt plan har avvist Nord-Norgebanen, har Høyre i Troms og Finnmark vedtatt på sitt årsmøte de ønsker å «Bygge ut jernbane for å stimulere til næringsutvikling og befolkningsvekt i nord».

Ufravikelig løfte

– Dette er altså et helt tydelig, og ufravikelig løfte til velgerne i nord: Du skal stemme for Nord-Norgebanen på Stortinget, åkkesom?

– Ja. Så sant forslaget er realistisk, og pengene er på bordet, og det ikke rammer andre saker i nord, så stemmer jeg for.

– Hva gjør du når Trond Helleland eller ny parlamentarisk leder kommer for å svinge pisken, og for få deg til å stemme i takt med partiet?

– Hehe, det har jeg ikke tenkt på ennå. Men litt refs tåler jeg jo, så det skal gå bra.

– Så du varsler allerede nå at du kommer til bryte partilinjen i denne saken?

– Ja. Om forslaget er realistisk, så gjør jeg det. Vi må huske hvem vi representerer som politikere. Jeg kommer til å representere Høyre på Stortinget, men først og fremst representerer jeg innbyggerne i nord.

Han understreker samtidig at han vil gjøre en innsats internt i eget parti for å få Høyre med på å bygge mer bane i nord.

– Samtidig så mener jeg at vi i Høyre ikke har noen grunn til å gå med krummet nakke i denne saken. Det var regjeringen som la fram utredningen om Nord-Norgebanen som har startet hele denne debatten for alvor, og denne regjeringen har vedtatt en konseptvalgutredning for helhetlige transportløsninger i nord – deriblant jernbane.