Her skal landsdelens mattegenier læres opp

Vitensenteret åpnet i formiddag sin nyeste utstilling, som har til formål å gjøre matte mindre skummelt.

TESSELERING: Sammen med Astrid Wara (til høyre) og Mona Holmø fikk Hans Olav Karde prøve seg på tesselering. – Selv om jeg ikke har lært så mye matematisk som jeg ikke kunne fra før, så har jeg i allefall lært meg ordet tesselering, sier Karde. Begge foto: Renate Pettersen 

TRIVDES: Mie Bergh (til høyre) og Kine Holthe trivdes i Vitensenterets nyeste utstilling. 

nyheter

Vitensenteret: Mona Holmø og Astrid Wara står bak den nye utstillingen – som skal gjøre matte mer morsomt og mindre skummelt og vanskelig. Med store brøk-klosser, koordinatsystemer og pytagorasformelen skal den nye utstillingen hos Vitensenteret bidra til å minke frafallet i videregående skole.

LES OGSÅ: Nytt teknologibygg står endelig klart

– Forskning viser at matematikk er et av fagene som norske elever er svakest i, og at dette faget er en av hovedårsakene til at elever dropper ut av videregående skole, sier Holmø.

Ga penger

Hans Olav Karde var også på plass ved åpningen, og overrakte en sjekk på 180.000 kroner fra Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge. Også han la vekt på viktigheten av å beholde ungdom i skolen.

– Landsdelen står foran en veldig positiv utvikling, men krever også faglig kompetanse. I forskningen ser man at mange av dem som går på videregående skole, spesielt de som tar yrkesrettet videregående utdanning, faller fra, og i stor grad på grunn av matematikken. Derfor var vi veldig positive da vi fikk høre om dette prosjektet her på Vitensenteret. Å ha fokus på matematikken er veldig viktig, i tillegg til å ta knekken på denne myten om at matte skal være så vanskelig, fordi det er det ikke, sier Karde.

LES OGSÅ: Skal lære elever å lage mat

Selv er han utdannet sosialøkonom, og hadde ikke store problemer med å løse oppgavene som lå ventende i den nye utstillingen.

– Jeg tenkte at ”dette er jo noe alle skjønner”, men jeg skjønner at det ikke alltid er like enkelt, sier han.

– Ved siden av denne utstillingen jobber vi også med et undervisningsopplegg. Det vil være et opplegg for ungdom, og flere andre for andre aldersgrupper, legger Wara til.

Fysisk

Alle oppgavene i utstillingen er laget store, og skal med sin fysiske tilstedeværelse gjøre det enklere å forstå logikken som ligger bak matteoppgavene.

– Per nå har vi om lag 150 ulike oppgaver, og vi håper det skal bli både mer forståelig og morsommere når vi har fysiske måter å løse oppgavene på. Ting blir ofte lettere å forstå når de blir på størrelse med en selv, sier Holmø.

LES OGSÅ: Vil samle skolene i nord

Niendeklassingene Mie Bergh (13) og Kine Holthe (14) testet ut tangramtavlen under utstillingsåpningen i formiddag, og begge var positive til den nye utstillingen.

–Jeg har alltid vært ganske flink i matte, så dette synes jeg var morsomt. Jeg kunne nok godt tenke meg å bruke dette rommet senere – både med skolen og på fritiden, sier Holthe.

Venninnen er ikke helt enig.

– Jeg tror nok ikke at jeg vil bruke dette tilbudet på fritiden, men jeg stemmer for å ha litt klasseromsundervisning her. Jeg er ikke like god i matte som Kine, og jeg synes ting blir enklere når de står foran meg, slik de gjør her, sier Bergh.