KROKEN: Hobbyenes konge, som frimerkesamling også kalles, har lange tradisjoner, selv om det er vanskelig å tenke seg at den på et tidspunkt noensinne var ”kul”.

– Jeg begynte å samle frimerker da alle de andre guttene i gata gjorde det. Det var vel 45 år siden, sier Yngve Lundblad.

SE BILDER: Noen av Yngves kuriositeter.

I dag er det Frimerkets dag og Lundblad skal feire hobbyen sin sammen med resten av Troms Frimerkeklubb på Tromsø Museum.

Les mer: Slik feires Frimerkets dag.

Historie

– Det som tiltrekker meg til frimerkene er historien bak merket. Hvert frimerke er jo et lite kunstverk i seg selv, sier Lundblad som har et eget rom til samlingen sin.

Det er kanskje ikke så rart. Den er nemlig på 500.000 merker fordelt på 120 album. Alle kategorisert etter motiv. Det er med andre ord en samling han har han brukt både tid og penger på.

– Det høyeste budet jeg noensinne har gitt var på 155.000 kroner. Det frimerket gikk til slutt for 1,5 millioner, ler han.

Les også: Sjakk-Carlsen på frimerke.

Ny-Kaledonien

Imidlertid fikk han tilslaget på det som kanskje er juvelen i samlinga hans: et brev fra Senja til Ny-Kaledonien datert 1887.

– Brevet brukte ett halvt år på å komme fram og er en unik filatelistisk gjenstand, forteller han mens det lyser av øynene hans.

Det brevet ble sendt bare 47 år etter at frimerket ble introdusert i 1840. Da hadde engelskmannen Sir Rowland Hill (1795–1879) kjempet en utrettelig kamp i det engelske parlamentet for å få i stand en enhetlig ordning som skulle sikre en kjapp og effektiv postgang.

Les mer: Nye, lokale frimerker.

Kvinnelig samler

– Den første frimerkesamleren ble registrert i 1841. Hun bodde naturlig nok i London. Du la vel merke til at jeg sa hun?, humrer Lundblad.

Andre land fulgte etter og i 1855 så første norske frimerket dagens lys. Sakte, men sikkert ble der etter hvert laget nok frimerker til at man virkelig kunne begynne å samle. I 1869 ble verdens eldste filateliforening stiftet, The Royal Philatelic Society of London. I 1927 holdt Troms Frimerkeklubb sitt første medlemsmøte. Der har Lundblad nå vært formann i 20 år.

Postkort fra Tromsø

– Det er få av oss som er såkalte generalsamlere som samler alt de kommer over. Selv samler jeg på frimerker fra Norge, Danmark, luftpost, postkort fra Tromsø fra 1890 til 1970 og poststempel fra Senja, forklarer Lundblad.

Til tross for spesialiseringen har han nok å samle på.

– Jeg er vel det man kan kalle en legendarisk filatelist. Jeg er daglig inne på eBay for å se etter objekter som jeg kan kjøpe.

Med et hjerte som brenner for hobbyen sin, har han problemer med å forstå hvorfor frimerkesamling nå blir betraktet som en smal interesse reservert for nerder.

Museet som motiv

– Selv forstår jeg ikke hvorfor 22 mannfolk som slåss om ei lærkule skal være så veldig interessant, sier Lundblad og ler.

Frimerkets dag markeres med et spesiallaget frimerke med Tromsø Museums hovedbygning som motiv.

– Det synes vi selvfølgelig er en utrolig fin gest, sier Per Helge Nylund ved Tromsø Museum. Han samler også på frimerker.

– Men i forhold til Yngve blir det på ren hobbybasis. Selv samler jeg på frimerker med motiv fra Island. Også har jeg et såkalt radiobrev fra 1925 som jeg gjerne skulle vite verdien på, sier Nylund.

Det kan han få vite i dag når Filatelistklubben takserer frimerker og andre objekter fra publikum.

– Slike radiobrev er sjeldne!, sier Lundblad med stjerner i øynene.

VERDENS FØRSTE: Det såkalte "One Penny Black" med portrett av Dronning Victoria er verdens første frimerke.
VERDENS DYRESTE: Dette frimerket utgitt i 1856 i Britisk Ny Guina ble nylig solgt for 57 millioner kroner og satte prisrekord for fjerde gang. Ryktene sier at en av de tidligere eierne kjøpte og ødela et identisk merke slik at dette nå er det eneste som eksisterer.
FRA TROMSØ: Tromsø hadde en gang en egen bypost. Dette frimerket er fra 1881.
POPULÆRT MOTIV: Donald Duck, her med hele familien på et frimerke fra Maldivene, er et populært motiv. Den mest avbildede nordmannen er Gerhard Armauer Hansen som i 1873 identifiserte bakterien som forårsaket spedalskhet.