Fant bilde av seg selv i Facebook-reklame

Meldinger fra bekjente gjorde Thomas Stellander oppmerksom på at et bilde av ham plutselig dukket opp i en reklame på Facebook.

I denne reklamen på Facebook dukket brått bildet av Thomas Stellander opp - uten at Stellander var blitt spurt.  Foto: Skjermdump

Et bilde av kroppsbyggeren Thomas Stellander ble misbrukt i en reklame på Facebook. Dette bildet er tatt i forbindelse med en tidligere sak. 

nyheter

«Jeg ble sjokkert av resultatet. Jeg har nå en 6-pack for første gang i mitt liv. Og det kostet meg ikke en krone!». Dette står det under et bilde av kroppsbyggeren Thomas Stellander fra Tromsø i en reklame for et selskap kalt «Perfekt 6-pack» på Facebook. Dette har aldri Stellander sagt, eller stilt opp for.

Bekjente meldte ifra

– Jeg fikk masse meldinger fra bekjente som hadde sett dette. Det så jo ut som min uttalelse. Det er jo helt gærent, sier Stellander som nå er bosatt i Sandefjord.

Han valgte å ta opp hendelsen med sin sjef, ettersom Stellander selv jobber med salg av helsekost for helsekostbutikken BioForm.

– Dette markedsfører andre produkter som jeg ikke har noe med å gjøre. Jeg drøftet det med sjefen min, men vi valgte å la det ligge, sier Stellander.

LES OGSÅ: - Bildene mine blir misbrukt

– Ikke den eneste

Ifølge Stellander er det veldig mange av hans bekjente som la merke til reklamen. Han tror ikke at han er den eneste dette har skjedd med.

– Dette er jo faren med å bruke Facebook. Hvem som helst kan jo bruke bilder du legger ut, sier han.

Men han tror at de som markedsfører dette tar en sjanse. Reklamen ser ut til å bare ha vært liggende ute en liten stund, for så å bli slettet.

– De tenker nok ganske smart, sier Stellander.

– Misbruk

I september skrev VG om at bilder av kvinner som Tone Damli og Vendela Kirsebom også har blitt misbrukt i forskjellige reklamer på Facebook. Til VG skrev Facebooks pressekontakt i Norden, Frida Löwengren at slik bruk av private bilder i reklamer er et brudd på Facebooks retningslinjer.

– Dette er misbruk av Facebook, samt brukere av Facebook og de som blir misbrukt gjennom bilder i slike annonser, skrev Löwengren til VG.

Det har ikke lykkes iTromsø å komme i kontakt med selskapet bak reklamen.