Fant forlist hvalbåt etter nesten 100 år

I 1917 forliste hvalfangstskuta «Spes & Fides» utenfor Tromsø. Først i sommer ble vrakrestene identifisert av dykkere.

IDENTIFISERT: I sommer ble vraket, som ble funnet utenfor Tisnes for noen år siden, identifisert som «Spes & Fides». Foto: Frank Bang 

MODELL: Her er en modell av hvalbåten «Spes & Fides», slik den så ut da den sto ferdig i 1864. Foto: S.T Lunde/Vestfoldmuseene  Foto: Picasa

nyheter

Det var Hvalfangstmuseet som i sommer tok initiativ til å lokalisere den forliste hvalbåten.

– Skipet er viktig for norsk sjøfartshistorie, og spesielt for vår hvalfangsthistorie. I og med at det i år er 150 år siden «Spes & Fides» ble sjøsatt, syntes vi det var på tide å finne ut hvor det ble av, forklarer rådgiver for maritim historie ved Vestfoldmuseene, Stig Tore Lunde.

LES OGSÅ: Dykker lærte opp National Geographic

Notater fra 1936

«Spes & Fides» var verdens første damprevne hvalbåt da den sto ferdig i 1864. Båten var eid av Svend Foyn, som hadde patent på metoden som varte i 10 år. I løpet av de neste 100 årene ble det bygd nesten 1.000 hvalbåter etter dette konseptet.

Etter mange suksessfulle år med hvalfangst, skjøt «Spes & Fides» sin siste hval i 1904, før det hele endte med at båten forliste utenfor Tromsø under sildefiske 13 år senere.

Ifølge Lunde hadde de gode forutsetninger for å finne båten da arbeidet startet med å lokalisere vraket i sommer.

– Vi visste at det lå et vrak like ved Tisnes utenfor Tromsø, som ble funnet for noen år siden. I tillegg ble en beskrivelse av forliset, som ble nedskrevet i 1936, brukt som bakgrunn. Med hjelp fra blant annet skipsfører Frode Gerhardsen ved UiT og vrakdykker Frank Bang, ble vraket identifisert som «Spes & Fides», forklarer han.

LES OGSÅ: - Tar den bare ut ved spesielle anledninger

Ingen omkom

Ifølge Lunde ligger vraket på omtrent 20 meters dyp.

– Sånn sett er det rart at skipet ikke ble funnet nok så umiddelbart etter forliset, men de hadde ikke samme utstyr til slikt arbeid den gang da, påpeker rådgiveren.

Han kan fortelle at all mannskap om bord på båten overlevde forliset i 1917.

– I sjøforklaringen står det at de satte ut en robåt og rodde i land, etter at båten fikk stopp i maskineriet etter et skikkelig uvær, forteller Lunde.

«Spes & Fides» er nå fredet etter kulturminnelovgivningen, men Hvalfangstmuseet har mottatt videoopptak som viser vraket. En registrering og dokumentasjon av vraket er dermed under planlegging.

LES OGSÅ: Tirpitz brukt som grøftelokk

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter