Tromsøjente bak fastfood-suksess

Gründerne Kristin Echroll og Karianne Arentz Hagens drøm om et sunt fastfoodkonsept ble først fire år med underskudd. Nå har Kvikk Bar 17 ansatte, to utsalgssteder – og planlegger flere.

UNDERSKUDD: De første fire årene gikk Kvikk Bar i underskudd, men fra og med 2010 har de gått i pluss. Kristin Echroll tror pågangsviljen og ønsket om å lykkes har vært avgjørende.   Foto: Marius Hansen

ERNÆRING: Kvikk Bar har hatt hjelp fra både en kokk og en ernæringsfysiolog til å sette sammen oppskriftene de bruker.  Foto: Marius Hansen

FRA GRUNNEN AV: Kristin Echroll er opptatt av sunn mat, og at maten skal lages fra bunnen av. Her lager hun er laksewrap.  Foto: Marius Hansen

nyheter

Trondheim: Konseptet Kvikk Bar ble startet av Kristin Echroll og Karianne Arentz Hagen i Trondheim i 2005.

– Vi var 17–18 år gamle da vi  begynte å jobbe med prosjektet, forteller tromsøjenta Kristin Echroll (29).

Hun var – og er – selv opptatt av trening og av å spise sunn mat laget fra grunnen av.

– Vi savnet et sunt konsept på markedet, og opplevde at det kun var usunn mat å få kjøpt. Vi begynte å gjøre litt research, og bestemte oss for å utvikle en forretningsplan. Da vi var på idéstadiet, var det bare én ting å gjøre; å sette planene ut i live.

Ernæring

Konseptet bak Kvikk Bar går ut på å levere sunn hurtigmat, der råvarene i stor grad er økologiske og næringsinnholdet høyt. 

– Det vi leverer er sunn fastfood til folk i farta. I begynnelsen hadde vi med oss en tidligere landslagskokk for å sette sammen oppskriftene, men nå lager vi dem selv i samarbeid med en ernæringsfysiolog. Dét for å sikre at det er optimalt næringsinnhold i maten, forteller hun.

På alt av sushi, wraps, smoothies og juicer er både innholdet og kaloriinnholdet merket.

– Vi vil at folk skal vite hva de får, sier hun, og legger til at de produserer egen speltwrap, de lager sushi med brun ris, og at de ikke frityrsteker scampien i makibitene.

– Vi er opptatt av hele tiden å gjøre sunne vrier på maten.

Tøffe år

I 2009 endte Kvikk Bar med et driftsresultat på 2.587.000 kroner og et årsresultat på minus 866.000 kroner, mens tallene for fjoråret var langt bedre.

Da hadde Kvikk Bar en driftsinntekt på 7.139.000 kroner og et årsresultat på 446.000 kroner.

– Når man er ung og glad i utfordringer, er det klart at man bare starter opp, men det var kjempetøft. De første fire årene gikk vi i minus, og jeg ble kastet ut av leiligheten min. Det har aldri vært noen særlig stor champagne-faktor, men når man er systematisk og målbevisst og tør å gå mot strømmen, da er det en grunn til at man lykkes, mener Echroll.

Arbeid

Per i dag har Kvikk Bar to utsalgssteder i Trondheim: Ett på Solsiden og ett på Trondheim Torg.

– Bevisstheten rundt helse og kosthold var begynt å komme da vi startet i 2005, men vi var kanskje et par år for tidlig ute. Men samtidig: noen må tørre å være først! I dag er folk mer bevisste på trening og helse. Bildet har endret seg veldig, og mediene bidrar også ved å skrive om ernæring, trening og helse.

Dét i tillegg til steinhardt arbeid med systematisering tror Echroll er en stor del av grunnen til at bedriften nå går i pluss.

– Vi har gjort endringer underveis, og endret oss etter hvordan folk er. Jeg er fornøyd med å ha skapt min egen arbeidsplass, og både jeg og Karianne har fokus på å jobbe selv hele tiden. Vi tenker at det alltid er et forbedringspotensial. Det tror jeg er sunt, sier hun.

Flere utsalg

I dag driver Kvikk Bar ikke bare de to utsalgsstedene, men også to sunne kantiner for bedrifter, samt at de driver med catering. Totalt har de 17 ansatte.

– Og vi har planer om flere utsalgssteder. Vi håper blant annet at Kvikk Bar kan komme til Tromsø en gang i fremtiden, sier Echroll.