Remiks-sjefen: – Vi kunne informert bedre

3.600 tromsøværinger har fått dette brevet. Remiks understreker at det ikke er et nytt renovasjonsgebyr.

IKKE OPPKLARENDE: Administrerende direktør i Remiks, Bård Jørgensen, sier at det ikke er snakk om at kommunen innfører et nytt renovasjonsgebyr. – Men jeg ser at det kan være lett å misforstå. Det tar vi selvkritikk, sier Jørgensen. 

nyheter

Remiks har fått mange henvendelser etter at de sendte ut dette brevet. Bård Jørgensen, administrerende direktør i Remiks, understreker at det ikke er snakk om et nytt renovasjonsgebyr.

– Nei, dette er kun en opprydding der vi skaffer oss oversikt over hvilke hybel- og sokkelleiligheter som brukes til utleie. Disse skal betale renovasjonsavgift og den ordning har vært lenge. Faktisk siden 2004. Men vi har ikke hatt helt oversikten og den skal vi få nå, sier Jørgensen.

Tar selvkritikk

LES OGSÅ: Restavfall skal varme tromsøværinger

I brevet, som har gått ut til rundt 3.600 husstander i Tromsø, står det blant annet «endringer av renovasjonsgebyr for 2015» i overskriften. Lenger ned i brevet er beløpet på 2.061 kroner pluss moms.

Jørgensen skjønner at brevet kan misforstås dit hen at kommunen plutselig har funnet på å øke renovasjonsgebyret med over 2.000 kroner.

– Ja, og noen av henvendelsene vi har fått, går på akkurat det. De syns det er urimelig og tror det er noe nytt vi har innført. Slik er det altså ikke, men jeg ser at formen på brevet kunne vært bedre og at vi kunne informert kundene på en bedre og mer oppklarende måte. Det tar vi selvkritikk på, sier den administrerende direktøren på Remiks.

– Hvordan reagerer folk på at de må betale renovasjonsgebyr for utleieenhetene også?

– Når de får forklart det så har de fleste forståelse for det. Vi er opptatt av at ordningen skal være rettferdig og at den skal oppfattes rettferdig. Det har vært ulik behandling i mange år, men prinsippet er enkelt – du skal betale for den tjenesten du får, sier Jørgensen.

LES OGSÅ: Reddet kaninen "Trampe" fra kverna

Stoler på folk

Jørgensen understreker at de som har en utleieenhet men ikke bruker den til utleie, ikke skal betale for det.

– Det blir som med skatten: Vi stoler på folk. Har man sluttet å leie ut, så er det bare å gi beskjed til oss. Så ordner vi opp i det, sier Jørgensen.

LES OGSÅ: Frykter ikke plastposetrøbbel