Byttet ut lærer med PC

Johannes Vang og William Bakkehaug Persen har hatt en skoleuke helt utenom det vanlige. Resultatet? Et nettbasert fotballspill som de har laget selv.

NY SPILLSKAPERGENERASJON: 13-åringene William Bakkehaug Persen og Johannes Vang har hatt en spennende skoleuke på Plus Point. Ismet Bachtiar og Ruben Nergård har lært guttene både programmering og idéutvikling. Foto: Ronald Johansen. 

nyheter

PC-skjermene lyser opp idet en interaktivt fotballstadion og en fotballspiller dukker opp.

– Poenget er at spilleren skal treffe ballen så ofte som mulig, forklarer de to ivrige 13-åringene som står bak spillet.

Spill som jobb

Johannes Vang og William Bakkehaug Persen er til daglig elever i åttendeklasse ved Straumfjordnes skole i Nordreisa. Denne uka har de vært på utplassering på Plus Point i Tromsø, som utvikler spill og webapplikasjoner.

Skoleuka har bestått av fag som idéutvikling, koding og programmering på timeplanen, og uka ble avsluttet med pizza, spillshopping og ikke minst; lansering av et fotballspill som de har laget selv.

– Vi skal fortelle resten av klassen om spillutvikling i neste uke, og da kan vi også vise fram spillet som vi har laget. Det blir gøy om vi kan spille det i timen, sier de to unge spillutviklerne.

Deres unge alder til tross, fremtidsplanen er allerede klar.

– Jeg liker å spille spill selv, og da er det kult om jeg kan lage et spill som andre også vil synes er gøy. Tenk så gøy å jobbe med spill i stedet for å ha en helt vanlig jobb, sier Johannes.

YouTube-generasjonen

Daglig leder Ruben Nergård merker en økt interesse blant dagens unge innen spillutvikling som fagfelt, til tross for at det foreløpig ikke gjenspeiler seg i det generelle utdanningstilbudet i Nord-Norge.

– Det viktigste innenfor spillutvikling er ikke nødvendigvis studiepoeng, men faktorer som motivasjon, kreativitet og evnen til å jobbe sammen i team. Det fødes utrolig mange gode spillideer og konsepter på gutte- og jenterommet i dag, og dagens unge er eksperter i å lære seg selv nye ting på internett.

Det er en sannhet som Johannes og William kjenner seg godt igjen i det. Det er ikke i datafaget på skolen at de lærer best.

– 70 prosent av alt vi kan om data har vi lært på YouTube. Det finnes instruksjonvideoer for nesten alt, forteller de.

Bombarderte med e-post

Om guttene har lært seg utholdenhetens kunst på internett vites ikke, men da firmaet Plus Point ikke svarte på den første e-posten som guttene sendte allerede i fjor høst der de spurte om de kunne komme på utplassering, visste Johannes svar.

- Han sendte e-post på e-post. Vi hadde det veldig travelt i den perioden, men vi svarte til slutt. Det angrer vi ikke på i dag, sier Nergård lattermildt.

Lært av hverandre

Men det er ikke bare guttene som har lært seg et par nye ting i løpet av uka. Webutviklingsfirmaet Plus Point har også hatt nytte av å ha ungdomsskoleelevene på utplassering da ungdommene har vist dem nye spilltrender som treffer en ung målgruppe akkurat nå.

Kreativ leder Ismet Bachtiar skryter av de to ungdommene.

– De har en god forståelse av spillverdenen og om hva som funker. Du skal ikke se bort ifra at vi huker de to inn på sommerjobb hit om et par år, sier han med et smil.