Vil bli helårsfestival for mat

Den nordnorske matfestivalen Smak vil vokse og håper på sikt å kunne ha aktiviteter hele året.

SMAKEBITER: Erik Jæger (til venstre), Petter Markussen og Gunnar Jensen følger med når lærlingene Madelen Rolland og Elise Sofie Lorentsen legger opp mat. Begge lærlingene fant Gunnar Jensen på Smakfestivalen. 

FISKELYKKE: Kokkelærling John Erlend Matre forbereder en fiskerett. 

nyheter

GRØNNEGATA: I høst vil Smak-festivalen gå av stabelen for tredje gang og arrangørene har klokkertro på at årets festival vil bli like populær som de tidligere.

– Vi har hatt over 100.000 besøkende til sammen, antall utstillere øker og antall deltakere på våre matkurs vokser for hvert år, sier Petter Markussen, styreleder for Smak-festivalen.

Vil ha flere eiere

Det er Kokkenes Mestarlaug i Tromsø som eier festivalen – som er ment å både være en kulinarisk festival, et bransjetreff – og en måte å rekruttere unge inn i matfaget.

Nå ønsker Mesterlauget at flere skal få eierskap til festivalen.

LES OGSÅ: Mack lanserer nytt øl under Smak-festivalen

– Vi vil nå gå ut og invitere alle som har interesse av en slik festival til å tegne aksjer i festivalen. Vi vil invitere restauranter, hoteller, reiselivsbedrifter og matprodusenter til å være med på eiersiden, sier Markussen.

Helårsdrift

Årsaken til at man ønsker å utvide eiersiden er ikke at Smak er i pengeknipe, sier Petter Markussen. Samtidig er festivalen per i dag begrenset til noen svært hektiske uker hver høst.

Å få inn flere eiere er viktig for å kunne ta festivalen videre til et nytt nivå, ifølge arrangørene. Tanken er nemlig at festivalen på sikt skal være selvdreven – og ha aktiviteter resten av året.

– Vi vil gjerne kunne følge hele det tradisjonelle matåret i Nord-Norge – og kunne ha fokus på sesongene for de forskjellige råvarene og tradisjonene vi har, sier Erik Jæger, seksjonsleder på Breivika videregående skole.

LES OGSÅ: Matauk på timeplanen

Egen stab

Slike råvarer og tradisjoner kommer mer og mer i ropet, sier Markussen.

– De er på tur tilbake inn på restauranter og på middagsbordene til folk.

En annen årsak til at festivalen ønsker bransjen inn på eiersiden er rekruttering til kokkefaget. Ved å ha et større og sterkere fokus på nordnorsk mat og matkultur vil ungdommer lettere komme i kontakt med bransjen – noe som på sikt vil gi flere kvalifiserte ansatte på hoteller og restauranter.

Fant lærlinger

Gunnar Jensen driver Mathallen i Tromsø – og har hentet tre lærlinger til bedriften etter å ha funnet dem på Smak-festivalen.

LES OGSÅ: Julestemning under Smak-festivalen

-Jeg jobbet med dem på festivalen og så hva de gikk for – og at de hadde det som trengtes for å jobbe på restaurant, forteller han.

Madelen Rolland er en av kokkespirene som nå skal bli kokkelærling hos Jensen.

– Det var veldig viktig for meg å få være med på Smak-festivalen fordi da fikk jeg se hvordan det egentlig fungerer ute i bransjen. Det kan du ikke lære på skolebenken alene, forteller hun.