Her kan man nesten ikke lade elbilen sin

I en undersøkelse gjort av Troms elbilforening, kommer UiT dårlig ut når det kommer til antall ladeplasser for elbiler.

Dårlig TILRETTELAGT: På parkeringsplassene til UiT, er det få sjanser for å lade elbilen sin. Når det kommer til antall ladeplasser, kommer de derfor dårlig ut i en undersøkelse gjort av Troms elbilforening. Foto: Ronald Johansen/arkivfoto 

nyheter

Undersøkelsen tar for seg alle universitetene i landet.

– Ser man bort ifra Bodø hvor det nesten ikke finnes noen ladeplasser, så tilbyr UiT per i dag de færreste ladepunkter for elbiler, både totalt og per 1000 potensielle brukere, sier Daniel Vogedes, kasserer i Troms ebilforening og ansatt ved UiT.

Få om beinet

På vårt arktiske universitet går det til sammen 9.300 studenter, 2.600 ansatte. Og på de til sammen 11.900 menneskene tilhørende UiT, fins det en ladeplass med to ladepunkter til. Det betyr at per 1000 potensielle brukere fins det 0.2 ladepunkter, og 0.8 ladepunkter per 1000 ansatte, ifølge undersøkelsen.

– Trafikkproblematikken er en felles problemstilling for både UNN og UiT siden de er samlokalisert, sier Vogedes.

– Tar man derfor hensyn til dette, så er det 0.1 ladepunkter per 1000 potensielle brukere og 0.3 ladepunkter per 1000 ansatte, legger han til.

LES OGSÅ: Tromsø vs. Oppegård

– Følg oppfordringen

Dersom vi skal tilrettelegge for miljøvennlige biler til universitetet vårt, mener Vogedes at de to offentlige institusjonene trenger til sammen vel 34 ladepunkter.

– Det er ukjent hvor mange som bruker elbil, men bare på vei fra ladestolpen til kontoret mitt på universitetet, har jeg ofte sett mer enn 25 elbiler og noen ladbare hybrider.

Han trekker fram oppfordringen som UiT fikk i 2009, fra daværende miljøvernminister, Erik Solheim. På denne tiden hadde universitetet fått sitt første ladepunkt.

– Norge skal bli elbil-landet, sa Solheim da, og med det tok universititet utfordringen på strak arm.

– Så selv om de var tidlig ute med å få sin første elbil også ladestasjoner, har vi dessverre ikke klart å holde ledelsen, sier Vogedes og viser til oversikten hvor UiT ligger på sjetteplass blant universitetene.

Ingen planer

Om dagen innføres det nye parkeringssystemet som betyr at all parkering på campus i Breivika vil være avgiftsbelagt. iTromsø har tidligere også skrevet om parkeringshuset som vil reises til neste år, og som vil gi nærmere 430 parkeringsplasser.

- Foreløpig ligger det ingen planer om å utvide ladeplassene for elbiler, sier seksjonssjef for drift på UiT, Idar Magne Eklund.

Han understreker at det derimot kan bli endringer i planene siden UiT har større prosjekter på gang.

- Men det er for tidlig å si ennå, sier Eklund.

LES OGSÅ: Setter inn det store støtet for elbiler


Slik ser listen ut, sortert etter universiteter med antall ladeplasser og ladepunkter:

1. Trondheim (5 ladeplasser og 42 ladepunkter på til sammen 26.000 ansatte og studenter)

2. Bergen (6 ladeplasser og 38 ladepunkter på til sammen 18.500 ansatte og studenter)

3. Oslo (9 ladeplasser og 31 ladepunkter på til sammen 32.000 ansatte og studenter)

4. Ås (6 ladeplasser og 14 ladepunkter delt på 6.700 ansatte og studenter)

5. Stavanger (2 ladeplasser og 5 ladepunkter delt på 11.900 ansatte og studenter)

6. UiT (1 ladeplass og 2 ladepunkter delt på 11.900 ansatte og studenter)

7. UiT + UNN (1 ladeplass og to ladepunkter delt på 16.400 ansatte og studenter)

8. Bodø (0 ladeplasser og 0 ladepunkter delt på 7.050 ansatte og studenter)


Kilde: Nettstedene til universitetene og databasen ladestasjoner.no.