Nytilsatt byaksjonskoordinator for TV-aksjonen i Tromsø

Skal sørge for rekordår

Tyske Marie-Fleurine Olsen (26) vil de neste månedene jobbe for at Tromsøs befolkning skal gi tidenes bidrag til årets TV-aksjon.

Engasjert: Marie-Fleurine Olsen gleder seg til å ta fatt på jobben som ny byaksjonskoordinator for TV-aksjonen i Tromsø.  Foto: Tom Benjaminsen

Barndomsminner: På dette bildet fra 1995 er Marie-Fleurine Olsen avbildet i Rurrenabaque i Bolivia samen med indianderbarn, da hun bodde sammen med familien i Sør-Amerika som liten.   Foto: Johannes Kollmann

nyheter

– Vi håper på ny rekord i år. Regnskogen er ikke bare viktig for de som bor der, men den har blant annet også mye å si for klimaet. Skulle regnskogen forsvinne, vil det bli lagt merke til også i resten av verden, forklarer Marie-Fleurine Olsen.

LES OGSÅ: Kongen blir TV-aksjonens høye beskytter

Engasjert

26-åringen kommer fra Tyskland, men har bodd de siste fire årene i Tromsø, hvor hun blant annet har fullført en mastergrad i samfunnsplanlegging på UiT. Nylig ble hun tilsatt som bykoordinator i Tromsø for årets TV-aksjon, en jobb hun gleder seg til å ta fatt på. Mens pengene i fjor gikk til Kirkens Nødhjelp, går årets aksjon til Regnskogfondet og deres arbeid med å bevare regnskog og menneskene som lever der.

– Jeg har gjort en del innen bistand tidligere, i tillegg til at jeg bodde seks år i Argentina sammen med familien da jeg var yngre. I løpet av disse årene reiste vi mye i blant annet Peru, Bolivia og Eucador, land med mye regnskog. Selv om det er lenge siden nå, preger det meg fortsatt. Derfor er det ekstra hyggelig å kunne jobbe med dette, påpeker Olsen.

LES OGSÅ: Røde Kors får TV-aksjonen 2016

Tror på løft

I fjor bidro Tromsøs innbyggere med totalt 3.146.193 kroner til TV-aksjonen, noe som plasserte oss på en 19. plass sammenliknet med andre kommuner i Troms per innbygger, og på en 348. plass sammenliknet med alle kommunene i Norge. Den statistikken er Olsen svært lysten på å forbedre.

– Tradisjonelt sett opplever vi at små lokalsamfunn kommer bedre ut på disse statistikkene, da de er flinkere til å gi og skape engasjement. Vi har imidlertid tro på at det er mulig å løfte Tromsø gjennom å rekruttere flere frivillige, flere bøssebærere og skape mer giverglede blant byens befolkning i år, forklarer den ferske bykoordinatoren, før hun legger til:

– I år skal vi jobbe tett sammen med hele miljøbevegelsen og sammen med Jens Johan Hjort som er leder for kommunekomiteen for å få nær sagt alle engasjert i dette. I tillegg planlegger vi en storsatsing på næringslivet, blant annet gjennom en næringsstafett i de ulike kommunene uka før TV-aksjonen, som går av stabelen 18. oktober.