Det var under en busstur på Tromsøya tirsdag kveld Sunniva Hansen (19) opplevde at bussjåføren kjørte i 80 km/t og tastet på telefonen mens han kjørte. Episoden gjorde henne både redd og opprørt, og 19-åringen har klaget inn hendelsen til Troms fylkestrafikk. Etter at iTromsø omtalte saken har flere kommet med sine historier fra bussturer i Tromsø-regionen.

Utrygge sjåfører

Bildet over viser nok en situasjon hvor en bussjåfør oppleves som utrygg blant passasjerene. På bildet sitter sjåføren og pusser brillene sine mens han kjører rutebuss 20 fra sentrum til UiT.

De to hendelsene er blant flere hvor passasjerer har reagert på bussjåførenes kjøring i Tromsø. Her er noen av kommentarene fra sosiale medier etter at saken om Sunniva Hansen ble lagt ut denne uken:

«Har merket meg selv at det er utrolig mye slurv kjøring i byen, mens derimot de som kjører ut av byen er veldig behagelige flinke sjåfører. Er det for dårlig opplæring i Nobina?»

«Æ satt på bussen en kveld og det virka som det ikke va lenge til han sku av vakta si. Han ble oppringt av en venn og tok selvfølgelig telefon mens han kjørte. Ikke at æ satt å lytta men han prata ikke lavt om ting heller, da gleda han sæ til å komme hjem for han sku kose sæ med nåkka i glasset og en god røyk.»

16. september er det en person som skriver:

«I kveld kjørte en bussjåfør så fort at han nesten kjørte på en gammel dame! Hun kom gående sakte over veien med rulator i krysset nedfor Kongsbakken i Tromsø sentrum.. Bussen kom med så høy fart at den stakkars gamle dama måtte prøve å løpe for ikke å bli truffet av bussen som kom rasende ned bakken! Da hun hadde løpt sviktet beina så hun falt oppå rulatoren og ikke kom seg opp! Heldigvis var folk rundt kjappe å hjelpe til. Men gud for en skummel situasjon å være vitne til!! Orker ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis ikke den gamle dama hadde økt tempoet, noe hun skulle ha sluppet å gjort! Er helt rystet!»

«Jeg tar mye buss her i byen, og har ikke tall på hvor mye idiotkjøring jeg har vært vitne til nå i sommer. En underlig episoden var med rute 34 fra Gjeverbukta og inn mot sentrum. Sjåføren kjørte alt for fort, og vi var flere som sa ifra til han. Han stoppet ikke på flere av holdeplassene. Da vi sa ifra til han,sa han bare : « Har ikke tid « !.Noen passasjerer som skulle av ved Lanes ,måtte sitte på helt inn til Polaria før han stoppet bussen. Det er flere sjåfører som kjører alt for fort..også gjennom tunnellen . Mobilbruk mens de kjører har jeg kun sett et par ganger, men flere sjåfører er rett og slett grinete og uhøflig. En eldre dame ble nektet å gå ut foran i bussen, selv om hun satt nesten fremst og det var ingen passasjerer som skulle på bussen. Hun måtte snu å gå til døra lengre bak. Alle i bussen bare ristet på hodet og kommenterte oppførselen til sjåføren.Heretter skal jeg dokumentere hvem, hva, og når slike ting skjer.»

En person svarer kommentaren med følgende:

«Har ikke tid» høre æ ofte også, som daglig bussbruker. Oppleve også at bussan tidvis kjøre rett forbi mæ på stopp i nærheten av sentrum, som om «det ikke e så farlig» fordi æ e nærme byen! Som du sir, ta ALLTID å registrer rutenummer og tidspunkt, gjerne buss idnummer eller reg.nr og KLAG. Eneste måten dem blir å forstå at det her ikke holder. Betale ikke hundrevis av kronasje i måneden for en tjeneste som æ kan benytte av dem når dem finn det for godt å la mæ.»

- Ubehagelig

«Jeg har opplevd at sjåføren på 20 ruta kjørte ubehagelig fort, bremset og akselerere hardt, da jeg hadde vært i byen med baby. Det var ikke sitteplass i bussen så jeg måtte stå med baby i bæreselen i bussen. En gutt på omlag 12 år ble nesten kastet over babyen min da bussen bremset. Dette skjedde flere ganger og jeg stod å holdt meg fast med den ene hånden mens jeg dekket over babyen med den andre. Hadde jeg hatt med 4 åringen min og hadde vi gått av bussen sporenstreks.»

En bussjåfør har kommentert:

«Er selv bussjåfør i Tromsø og er det en ting som er viktig for meg personlig så er det at folk føler seg trygg i bussen min. Har heldigvis fått bekreftelse fra mine passasjerer om akkurat det, så det er bra. Bakdelen er at slik kjøring ikke passer inn med timeplanen, så jeg er stort sett 2-3-4 min etter ruteplanen, men heller det mener nå jeg.

Enkelte sjåfører vil sikkert være akkurat på tiden og derfor kjører deretter. Ruteplanen passer ikke alltid sammen med mye folk, trafikk og køkjøring, og derfor gir de gass. Det er ikke noen unnskyldning, men det er ingen hemmelighet at det er mye press på hver enkelt sjåfør for å holde rutetiden. Det som da skiller gode med dårlige sjåfører er om tiden går inn på seg eller om man uansett velger å levere en god tjeneste til sine passasjerer.»

– Alvorlig

Direktør og pressekontakt i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, forteller at bussjåførers opplæring er Nobinas ansvar. Ut fra kommentarene iTromsø har lest, har det kommet reaksjoner på at det ikke er bilbelte i bybussene.

– Bilbelte i bussene er noe nasjonale myndigheter må ta stilling til. Det som er problematisk med bilbelte-påbud på bybussen er at bussene er regulert for mange ståplasser. Det ville blitt utfordrende. Det er også ofte korte avstander, og det ville krevd en god del flere busser, samt at det vil gjøre trafikken langsommere at folk må ta på seg belte før bussen kjører videre. På distriktsbussene er det dog påbud om bruk av belte, sier Bones.

Han forteller at de ser alvorlig på at en sjåfør bruker telefonen mens han eller hun kjører. At de skal holde fartsgrensen er en selvfølge.

– Klager må vi gå videre med til Nobina som har rutiner med å ta hendelser opp med sjåføren. Men det som ofte skjer når en reisende har hatt en uheldig opplevelse, er at det blir påstand mot påstand. Vi får ofte tilbakemelding om at sjåføren ikke kjenner seg igjen i hendelsen. Da er det vanskelig å følge saken videre, sier Bones.

Men de har ingen grunn til å tvile på det de reisende tar opp med dem, legger han til.

– Vi får en god del klager. På en annen side er det tusen avganger i døgnet, så at det skjer episoder som folk ikke liker er bare slik det er.

– God opplæring

Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina forteller at han kjenner sjåførene sine godt.

– Ingen i landet har bedre opplæring enn vi. I tillegg er det blitt strengere krav til yrkessjåfører der de må gjennom et lovpålagt kurs. De får ikke kjøre buss uten å ha gjennomført dette, sier Nilssen.

Nilssen har jobbet i Nobina helt siden de kom til Tromsø.

– Jeg kan ikke si at det har vært mange klager gjennom årene. Det skulle bare mangle at det dukker opp kundeklager. At ikke alt går hundre prosent er bare sånn det er, men vi har ikke flere kundeklager nå enn før, sier Nilssen og legger til at alle klager registreres.

At bussjåførene holder fartsgrensen er noe Nobina forventer.

– Vi følger opp klager med nærmeste leder som tar en prat med sjåføren, sier han.