MatematikkMOOC er tidenes største videreutdanning av matematikklærere ved UiT. Programmet er en nettbasert videreutdanning for lærere fra hele landet og innebærer at studentene møtes i forum og i videomøter. Det er lagt opp til refleksjonstekster og praksisoppgaver som skal testes og reflekteres over i ettertid.

– Det er ikke for å styrke mattekunnskapene til lærerne, men måten å undervise i matte, sier en av hjernene bak, emnekoordinator Magnus Kimsaas.

Spente på fortsettelsen

MatematikkMOOC er utviklet av UiT i samarbeid med IKT i utdanningen og Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Kimsaas er selv utdannet lærer og har jobbet i skolen i mange år.

– Jeg skulle egentlig bare bidra med faglig innhold, men det ble alt mulig mellom det og design, sier han og sier de er stolte over hva de har levert, og spente på fortsettelsen.

Løser utfordringer

Til stede på lanseringen var statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Birgitte Jordahl.

– Videreutdanning har tidligere vært samlingsbasert, og det har bydd på praktiske og økonomiske utfordringer som vikarbehov, oppfølging av jobben og reising, sier hun.

Jordahl ser potensial for å nå ut til flere med satsingen.

– Teknologien og måten å jobbe på er ny i norsk skole. Dette er fin måte å lære hvordan elevene kommer til å lære i fremtiden, sier hun og legger til:

– Vi er i gang. Dette er et steg i riktig retning for å gjøre det enklere å få kompetente lærere.

Krevende start

300 lærere fra hele landet tar i dag denne etterutdannelsen. Én av dem er Ranveig Fjellstad Olsen. Hun er lærer ved Ekrehagen skole på Mortensnes.

– Jeg valgte å gjøre det på denne måten fordi jeg liker å planlegge, og bestemme selv når jeg skal studere, sier hun.

Det passer henne også bedre å gjøre det over nett siden hun er kontaktlærer.

– Jeg er ikke teknisk flink, så det var krevende i starten. Det er heldigvis bedre nå, og det er både fint lagt opp og lett å forstå, sier hun.

Selv om hun bare har studert i fem-seks uker, vil hun anbefale MatematikkMOOC for andre.

– Sånn som det ser ut nå, ser det bra ut. Og så er det bare bra at jeg blir presset til å bruke digitale verktøy.

SPENT: Emnekoordinator Magnus Kimsaas, er stolt over resultatet, og veldig spent på fortsettelsen. Foto: Lise Lotte Henriksen
KOMPETANSE: MatematikkMOOC vil gjøre det lettere å nå kompetansekravet til lærere innen ti år, mener Jordahl. Foto: Lise Lotte Henriksen
BESTEMME SELV: Friheten til å selv velge når hun studerer er viktig for kontaktlærer Ranveig Fjellstad Olsen. Foto: Lise Lotte Henriksen