Ekrehagen på mattetoppen

Resultatene for regning ved 8. trinn i Tromsø varierer fra 2,6 til 4,0.
nyheter

Resultatet av de nasjonale prøvene er nå klare. Gjennomsnittet på regnetesten for 8. trinn var 3,0 for skolene i Troms. Det er bare to skoler i Tromsø som ikke ligger over dette snittet, nemlig Ramfjord skole og Kroken skole. Ekrehagen skole kan være fornøyd med å ha det klart beste resultatet i årets prøve.

Det er ikke første gang Ekrehagen skole utmerker seg med gode mattekunnskaper. I februar i år kvalifiserte 9. trinn seg for semifinalen i den landsdekkende mattekonkurransen "Kapabel", etter å ha vunnet fylkeskonkurransen. For tre år siden vant skolen den samme konkurransen.

Utdanningsdirektoratet har ikke publisert resultatet for hver enkelt skole, men det har Nettavisen og Tromsø kommune gjort.

Slik er resultatet for regning på 8. trinn ved skolene i Tromsø:

  1. Ekrehagen skole 4,0
  2. Langnes skole 3,5
  3. Grønnåsen skole 3,3
  4. Sommerlyst skole 3,3
  5. Kvaløysletta skole 3,2
  6. Storelva skole 3,2
  7. Straumsbukta skole 3,2
  8. Hillesøyskolen 3,1
  9. Tromstun skole 3,1
  10. Ramfjord skole 2,8
  11. Kroken skole 2,6

(Kilde: Nettavisen / Tromsø kommune)

For skolene i Tromsø gir dette et gjennomsnitt på 3,2 i regning for åttende trinn, noe som er 0,1 prosentpoeng bedre enn det nasjonale snittet.

Topp ti-listen i Troms:

  1. Ekrehagen skole (Tromsø) 4,0
  2. Lavangen skole (Lavangen) 3,9
  3. Langnes skole (Tromsø) 3,5
  4. Eidebakken skole (Lyngen) 3,4
  5. Sørreisa Sentralskole (Sørreisa) 3,4
  6. Kila skole (Harstad) 3,3
  7. Finnsnes ungdomsskole (Lenvik) 3,3
  8. Grønnåsen skole (Tromsø) 3,3
  9. Sommerlyst skole (Tromsø) 3,3
  10. Hagebyen skole (Harstad) 3,2

Slik forklarer utdanningsdirektoratet mestringsnivå fire:

Den typiske elev på dette nivået kan:

• løse sammensatte problemer som krever regning med hele tall, desimaltall, brøk og prosent

• foreta enkle omgjøringer og utføre beregninger med måleenheter

• tolke og analysere tabeller og diagrammer

• til en viss grad analysere og reflektere over egne svar