JØRN MIKAEL HAGEN"/>

Facebook mister status

Høyt utdannede synes statusoppdateringene blir dummere og dummere DEBATT: Er Facebook fordummende?

  Foto: Stian Lysberg Solum

nyheter

"Gleder meg til festing i helga" og "spiser kjøttkaker til middag" er en type statusoppdateringer man ofte kan lese på Facebook.

Dummere

- Nå som den laveste gruppen i samfunnet har etablert seg på Facebook blir statusoppdateringene bare dummere og dummere. De kloke og velartikulerte forlater derfor nettstedet.

Det sier kommunikasjonsrådgiver Christoffer Boserup Skov til den danske avisen Politiken etter at Foreningen av Danske Internettmedier har gjort en stor undersøkelse på nettbruken blant danskene.

Og danskenes nettvaner skiller seg neppe mye ut sammenlignet med norske vaner.

Facebook var først et sosialt nettsted for yngre høytutdannede mennesker. Men undersøkelsen viser at denne gruppen bruker stadig mindre tid på Facebook.

- Det er fordi de mindre utdannede mennesker har blitt i flertall på nettstedet, fortsetter Skov.

Og sistnevnte gruppe bruker tilsvarende mer tid på Facebook, viser undersøkelsen.

- De oppdaterer statusfeltet sitt som om det gjaldt liv og død. Resultatet blir irriterende, intetsigende og irrelevante oppdateringer om alt og ingenting, sier han.

Snobberi

Facebook selv vil ikke offentliggjøre tall om brukernes utdannelse eller sosiale tilholdssted. Til gjengjeld sier Facebooks nordiske talsmann, Jan Fredriksson, at det er brukere over 40 år som står for den største økningen.

Men han erkjenner at nettstedet i startfasen var et sosialt forum for "eliten".

Men Skovs harde angrep på de "sosiale taperne" faller ikke i god jord hos alle.

- At en liten elitegruppe faller av betyr bare at Facebook har blitt et modent og hverdagslig verktøy for folk flest, sier Andreas Johansen fra webbyrået Klean.

- Det er snobberi å påstå at Facebook skal være en plattform for fintformulerende innlegg. Statusoppdateringene kan heller sammenlignes med hverdagssnakken arbeidskolleger imellom har ved kaffemaskinen på jobb, sier konsulent i sosiale medier, Trine-Maria Kristensen.

- Det er småsnakk om vær og vind, og det kan man gjerne se ned på, men det er tross alt det som binder oss sammen. Kan man ikke småsnakke er man strengt tatt heller ikke særlig sosialt anlagt, sier hun.