Hyppigere innstillinger?

Boreal Transport varsler at de kanskje må innstille hurtigbåtavganger oftere for å unngå nye båtskader.

Terskelen for å innstille avganger er kanskje i høyeste laget i dag.

Stig Solheim, Boreal Transport
nyheter

Etter at alle de tre nye hurtigbåtene nå er ute av drift, signaliserer administrerende direktør Stig Solheim i Boreal Transport at de er tvunget til å se på sine rutiner for bruk av båtene i ruskevær.

- Dette er en utfordring for oss. For å hindre skader må vi kanskje senke terskelen for innstillinger på grunn av været, sier Solheim.

SI DIN MENING: Kan du leve med hyppigere kanselleringer?

Terskelen for høy?

Det er kaiene i Harstad og i Tromsø som er problemet, ifølge Solheim. Når det blir dårlig vær så øker risikoen for skader når de nye båtene skal legge til kai. Solheim kan ikke utelukke at båtene vil pådra seg nye skader når de er ferdig reparert.

- Terskelen for å innstille avganger er kanskje i høyeste laget i dag. Vi er klar over viktigheten av hurtigbåten mellom Harstad og Tromsø, men blir det mye skader og det viser seg at vi går for ofte i dårlig vær, så må vi gjøre noe. Sikkerheten er i høysete så da får vi heller ta trøkken fra publikum og belastningene med leie av buss, sier Solheim.

Avventer skaderapport

Ifølge Solheim er det foreløpig uklart hvor store skader "Kistefjell" og "Fløyfjell" har pådratt seg.

- De kan være i drift igjen om et par-tre dager. Men det vet vi foreløpig ikke.

Solheim sier at de vil avvente til skadene på de to båtene er kartlagt, før de konkluderer i forhold til hyppigere innstillinger.

- Vi må først sjekke de to båtene vi nå har tatt ut og se skadeomfanget der.

Leie og bøter

- Hva betyr dette økonomisk for dere?

- Det er klart at vi sparer litt på drivstoff. Men ellers er det masse kostnader med bussleie. Og i den grad vi ikke har utført produksjon så blir det også bøter fra Troms Fylkeskommune, sier Solheim.