Én båt tilbake i drift

Selv om Sollifjell er tilbake i drift fra torsdag, anerkjenner Boreal nødvendigheten av å øke kapasiteten.
nyheter

Ifølge Stig SoIheim, administrerende direktør i Boreal Transport Nord, er MS Sollifjell tilbake i normal drift allerede fra i ettermiddag.

- Vi håpte å ha den klar til 10-ruta i dag, men herdeprosessen på karbon tar lengre tid i vinterkulda, så da gikk timene fra oss, sier Solheim til itromso.no.

I ettermiddag skal Sjøfartsdirektoratet ombord for å godkjenne reparasjonene, noe Solheim regner med går bra.

- Så da tar den opp ruta igjen fra Harstad klokka 16.15 i ettermiddag, konkluderer han. (Oppdatert: Boreal melder om at det tok lengre tid en planlagt å få ferdig Sollifjell og det betyr at avgangen kl.16:15 fra Harstad til Tromsø via Finnsnes innstilles på strekningen Harstad – Finnsnes, Sollifjell tar opp ruten kl.17:45 fra Finnsnes til Tromsø. Det blir satt opp alternativ transport med buss kl.16:15 fra Harstad til Tromsø og Finnsnes.)

Han anerkjenner imidlertid at kapasiteten på ruta mellom Tromsø - Finnsnes - Harstad er for dårlig, et problem de forsøker å rette på.

- Vi jobber intenst med å øke kapasiteten til helga, og da med fartøyer - ikke buss, sier Solheim.

Det kan derfor bli aktuelt å sette inn MS Stjernøy som til vanlig går i sørfylket, i tillegg til MS Renøy og Sollifjell.

- Vi håper også på å få Falkefjell i orden til helga. Det er også en karbonbåt - faktisk lillesøstra til Sollifjell og de andre - og hun er inne på en lettere ombygging, sier han.

Når det gjelder Fløyfjell håper Solheim at den er klar til neste uke, mens Kistefjell tar han større forbehold med.

- Der er ikke alle brikkene på plass ennå. Den ligger i Tromsø nå, men det kan hende den må til Harstad for å repareres. Når det gjelder karbonskrogene defineres fort en bulk på størrelse med en knyttneve som en stor skade, forklarer han.

Solheim har tidligere signalisert overfor itromso.no at de kan bli nødt til å innstille rutene oftere enn de har gjort før.

- Vi har virkelig anstrengt oss for å holde ruten, noe som har ført til hardere sammenstøt med kaia enn båtene har tålt. Du kan si vi har lagt lista for høyt til å gå ut i dårlig vær, sier han.