- Har vært en katastrofe

Fylkesråd Pia Svensgaard bekrefter at fylkeskommunen nå vil ut av kontrakten med Boreal Transport.

  Foto: Tom Benjaminsen

  Foto: Ronald Johansen

nyheter

Mandag bestemte fylkeskommunen at de skal forberede sak for å heve kontrakten med Boreal Transport Nord.

Den siste tiden har det vært mange kanselleringer. Onsdag ettermiddag ble alle tre båtene tatt ut av drift, på grunn av problemer med skroget.

I august fikk fylkesrådet fullmakt av fylkestinget til å heve kontrakten, ved mislighold av denne.

- Vi hadde ikke nok da, men vi mener at vi de siste dagene er kommet i en situasjon der vi kan hevde vesentlig mislighold, sier fylkesrådsleder Pia Svensgaard til itromso.no.

SI DIN MENING: Hva syns du om fylkeskommunens avgjørelse?

Ordentlig måte

Fredag varslet hun at de var farlig nær å avslutte kontrakten. Nå har administrasjonen i fylket fått beskjed om å forberede saken.

- Vi må gjøre dette på en ordentlig måte, og det vil ta tid. 1-2 uker sier administrasjonen. Saken må forberedes grundig, sier Svensgaard, og fortsetter:

- Det har vært altfor stor irregularitet siden jul. Dette er selve livsnerven når det gjelder transport i fylket og når UNN vurderer å sette opp egne busser mellom Harstad og Tromsø så sier det mye. Dette båttilbudet var tross alt en diamant som funket kjempebra. Omdømmemessig har dette vært en ren katastrofe for fylkeskommunen, sier Svensgaard.

Hun illustrerer det med antallet passasjerer på båten mellom Finnsnes og Tromsø mandag morgen.

- Vanligvis er det mellom 100 og 120 passasjerer på den avgangen. Men i dag morges var det bare 30. Det sier litt.

Kritiske til båter

Statens Havarikommisjon har i en foreløpig rapport vært kritiske til at Sjøfartsdirektoratet ga operasjonstillatelse. De konkluderer med at båtene kan være farlige for passasjerene.

Les også: - På tide å heve kontrakten.

Fylkesrådsleder Svensgaard regner med at hele situasjonen med Boreal Transport ender i en rettsak.

- Ja, det blir sannsynligvis det. Fylkesrådet fikk jo fullmakt fra fylkestinget i august til å si opp kontrakten. Vi følte som sagt ikke at vi hadde nok da, men nå mener vi altså at vi kan hevde vesentlig mislighold av kontrakten, sier fylkesrådslederen.

Ikke mer bussing

Når man nå forbereder seg å gå bort fra Boreal-kontrakten, må fylkeskommunen tenke både kortsiktig og langsiktig.

- De båtene som på lengre sikt skal erstatte de nåværende båtene, må være i henhold til de anbudskriteriene som lå til grunn for de båtene vi har nå. Det betyr at "Fjorddronningen" og "Fjordkongen" ikke er aktuelle. De er for store. I mellomtiden, inntil nye tilbydere er på plass, må vi sørge for at vi ikke blir mellombare. Vi blir kontaktet av tilbydere som vil sørge for at det ikke skjer, sier Svensgaard.

På kort sikt krever fylkeskommunen at Boreal, så lenge de har ansvaret for hurtigbåtrutene, setter inn båter og ikke busser i sambandene.

- Vi har bestilt båtruter, ikke bussruter. Derfor ber vi nå Troms fylkestrafikk stille krav overfor Boreal at de må sette andre båter inn på ruta når det blir innstillinger. Vi godtar ikke busser lenger. Den kvota er brukt opp, slår fylkesrådslederen fast.

Uenige

Det har vært mange uenigheter mellom fylkeskommunen og Boreal Transport. Blant annet har de vært uenige om hvem som ansvaret for at kaianleggene i Tromsø og Harstad forbedres.

- Vi har fått mye skyld her, men vi har bare bygget de båtene fylkeskommunen ønsket seg. Vi kunne selvfølgelig ha bygd båter av samme type som "Fjordkongen" og "Fjorddronningen", men det var ikke det fylkeskommunen ba om, sa Stig Solheim i Boreal Transport til iTromsø tidligere i år.

"Dritlei"

Svensgaard legger ikke skjul på at det er godt å ha kommet et steg videre i den vanskelige prosessen.

- Ja, det må jeg si. Det har vært en stor belastning. Det har gått fra det ene til det andre og sånn sett så må jeg si at jeg er "dritlei" de båtene, sier Svensgaard.

Administrerende direktør Stig Solheim i Boreal Transport har i en kort kommentar til NRK Troms og Finnmark sagt at han ikke vil si noe om saken før han har sett begrunnelsen for kontraktsoppsigelsene.