GUDRUN GULLDAHL"/>

Alkolås i vranglås

Alkolåsen er unødvendig mener Nobina. Uaktuell å fjerne, svarer Troms fylkestrafikk.

nyheter

Mandag måtte elever vente i kulda fordi rute 450 fra Oldervik var kraftig forsinket.

Årsaken var at bussen ikke fikk start – fordi alkolåsen var ødelagt.

– Alkolåsen er noe fjas. Den er helt unødvendig. Man har brukt masse penger på noe som ikke er et problem. Det skaper problemer når bussene er langt unna verksted, sier driftssjef Magnar Nilssen i Nobina.

Kostbart

Alkolåsen gjør at bussene ikke starter før sjåføren har blåst og er erklært edru. Dersom den ikke virker får bussen start på motoren, men kan ikke kjøre.

I går rammet dette totalt tre busser, og helt siden oppstarten har Nobina slitt med alkolåsen.

Selskapet har hatt rundt 150 innstilte avganger og en del forsinkelser siden 1. februar. Nilssen mener det er unødvendig å bruke penger på alkolås, når promille hos bussjåfører aldri har vært et problem.

– Spørsmålet er hvor store kontrolltiltak man bør ha. Jeg synes konsekvensene blir for store.

Fjernes ikke

Troms fylkestrafikk mener alkolåsen skal være der for å gi passasjerene en ekstra trygghet.

– Vi vet jo ikke om promille blant sjåfører har vært et problem før. Alkolås er et anbudskrav, og vi har ikke hørt om at det har vært problemer med disse andre steder, som i Harstad eller Nord-Troms. Har det vært et driftsproblem så har selskapene løst det selv, sier direktør Kjetil Skjeie.

Han har ikke hørt om trøbbel med alkolåsene, og stiller seg undrende til problematikken.

Også i Nobina innser de at alkolåsen er kommet for å bli.

– Vi kommer oss ikke unna. Vi må prøve å få til en bedre løsning, og vi er i dialog med leverandøren av bussene, sier Nilssen.