Bussenes mareritt

Nok en dag med bussproblemer på glatt føre, men Nobina vil ikke ta skylden.
nyheter

Onsdag morgen kunne Troms fylkestrafikk informere om at alle byruter i Tromsø ville være forsinket i morgentimene.

Dette skyldes glatt føre, og en del mindre bussuhell, blant annet i bakken ved sykehjemmet i Tromsdalen, i Niseveien på Kvaløya og i området rundt Gyllenborg og Kongsbakken.

- Nå på formiddagen skal vi være i rute, men vi er veldig sårbare på glatte dager. På dager som i dag kan små ting fort ramme hele rutenettet i byen, sier Magnar Nilssen, administrerende direktør i Nobina.

Flaskehals

Bildespesial: Busser på glatt føre I Send oss dine bussbilder

Han trekker fram området ved Kongsbakken og Gyllenborg som et spesielt problem.

- Nesten alle byrutene våre passerer her. Får en buss eller en bil problemer i bakken vil det få følger på alle rutene våre.

- Hva er problemet der?

- I morgenrushet blir det kødanning i krysset her. På glatte dager kan man få vanskeligheter med å komme seg opp uten fart. I tillegg er krysset mindre oversiktlig enn det var tidligere, på grunn av den nye undergangen, sier Nilssen.

Reisegaranti

Tidligere i februar oppsto det kaos i bakken ved Gyllenborg og Kongsbakken, da to busser og en lastebil ble stående fast. Nobina krevde da at standarden blir utbedret i de største problemområdene, blant annet ved å salte veiene.

Byrådet i kommunen har imidlertid sagt at de ikke ønsker å salte.

I stedet har de uttalt at de ønsker krav om reisegaranti som vil sørge for at passasjerer får dekket drosje for inntil 500 kroner, ved forsinkelser på over 20 minutter. Forutsetningen er at det skyldes forhold utenfor busselskapets kontroll.

- Dersom de kan gi en veigaranti som innebærer at busstraseer er brøytet og strødd, skal vi gi en reisegaranti, er Nilssens respons.

Krav i anbudet

De nye bussene skal være mer miljøvennlig. Blant annet er mange av dem skodd med piggfrie dekk, noe Nobina har fått kritikk for.

- Alle våre busser er utrustet med nye dekk og strøkasser. I anbudet ble det også lagt fram krav om en hvis busstørrelse på utvalgte ruter. Disse lange bussene gir oss ekstra utfordringer, og vi skulle gjerne ønske at det ble lagt bedre til rette for dem, sier Nilssen.