GUDRUN GULLDAHL"/>

En bussjåførs hverdag

I nettdebatten har en av bussjåførene i Nobina anonymt fortalt om hvordan arbeidsdagen oppleves.

  Foto: ESKIL WIE

nyheter

"På tur på jobb, kan allerede vite at det blir forsinkelse i ruta p.g.a. vi ikke har nok tid til å klargjøre bussen før første tur, eller tid nok mellom hver rutetur (Nobina sitt ansvar), eller nok kjøretider i selve ruta (fylket sitt ansvar). Vet allerede at man må stålsette seg for at det e min tur til å få kjeft (den æ fikk i går sitt fortsatt igjen i kroppen), enten for at æ e forsinket eller for at bussen før meg ikke kom.. Prøve å lirke fram et smil og hilse hyggelig på begynnelsen av daget, mot slutten av min 10-11 timers vakt e det smilet brått viska ut.. Kan være av mye kjeft, ingen pauser overhodet eller at mesteparten av matpausen min forsvinn i forsinkelse. (Ja har jobbet 9 timer nonstop noen ganger, men vi skal vel ikke klage mener enkelte? er jo alltids noen som har det verre..

Følg hele debatten om busstilbudet i Tromsø.

Vi klager eller sier fra når det går på sikkerheten løs) Så må vi også sitte i nye falleferdige busser, i enkelte busser høres det ut som de har vært en runde i Bagdad før de kom til Tromsø.. Hybridene ser ut som en stor kasse på taket, samler snø og is som ligger og skraper fram og tilbake for vær eneste sving, brems eller akserelasjon. Disse er så dårlig designet/bygd at de polakkene som har designet disse neppe har jobbet innenfor yrket eller bevegd seg nord for polarsirkelen... Ser alt nå at det e glatt ute, ser fram til å kjøre på en kombinasjon av regummierte piggfrie dekk og miljøpigg, man har spart på sikkerheten fra Nobina's side. Hadde man eid sin egen buss ville man aldri vurdert å sette på de billigste dekkene som finnes på markedet, det gjør æ ikke på privatbilen heller (når jeg kjører til jobb i privatbilen e æ trygg på kjøretøyet, det e æ ikke lengre når æ sitt på jobb). Vel det e jo bare å fylle sandkassen? tar 6-8 minutt for begge siden, da blir vi forsein i hvert fall de 2 neste turene med alt det føre med seg...

Les også: Krever salting av glatte veier

Kanskje vi kan legge på kjetting? hybridbussene e så trang i hjulbuen så det e et h.... å legge på, og kjøre man noe særlig fortere en 30-40 begynne de å banke i hjulbuene (ca. 2-3 cm mellomrom mellom hjulbuene og kjettingen når de står på). Enkelte av langbussene e bestilt med for korte kjettinger slik at vi ikke får lagt på jern... Vi kan også få kjeft for at vi har en ubehagelig kjørestil, dvs. at Nobina har bestilt de billigste manuelle girkassene og satt inn i de nye langbussene, man har lagt på et styringssystem og gjort dette om til automat på den måten. Vi kan regne med at vi girer 10 ganger (ingen overdrivelse), fra stoppet i bakken oppfor krokensenteret til vi kommer til svingen.

Sjekk bussjåførenes klageliste.

Veldig vanskelig å kjøre behagelig når vi ikke har verktøy for å gjøre det. Vi har noen gamle Cominor-busser som Nobina har overtatt, disse er høyt ettertraktet blant sjåførene, da jeg føler man klarer å kjøre mykere (bedre girkasser). Som sjåfør får vi nesten ingen informasjon fra ledelsen i Nobina, selv den informasjonen de bør skjønne at vi skal ha hører vi ingenting om. Vi blir henvist til å skrive avviksrapport etter vakten vi har kjørt. (dette forventer de at vi skal gjøre på vår fritid, da det ikke er planlagt tid til dette) Lurer man på hvorfor busskaoset er så omfattende, så snakk med en sjåfør (om han har tid, eller tør være ærlig i frykt for represalier eller munnkurv) så har han svarene man leter etter... "

Innlegget er hentet fra fredagens debatt om busstilbudet.