GUDRUN GULLDAHL"/>

– Veldig rart hvis de nye bussene er dårligere

Nobina og TFT mener de nye bussene er bedre enn de gamle. Sjåfører er uenige.
nyheter

I et innlegg i nettdebatten skriver en anonym bussjåfør:

– Så må vi også sitte i nye falleferdige busser. I enkelte busser høres det ut som de har vært en runde i Bagdad før de kom til Tromsø.

Les hele innlegget her.

Bedre på vinterføre

Kritikk for at det er krunglete å legge på kjetting, dårlige dekk og girkasser avvises av ledelsen i Nobina. Heller ikke kritikk for at de er dårlige på vinterføret vinner fram.

– De nye bussene er utstyrt med sandstrøere og har utstyr som skal gjøre dem bedre på vinterføre, sier driftssjef Magnar Nilssen.

Selv har han pekt på at anbudet har krevd alkolås, noe som har skapt en del problemer i oppstarten. Likevel avviser han at anbudet har ført til busser som ikke klarer oppgaven.

– Det er ikke der de store problemene egentlig ligger. De nye bussene har en høyere standard, sier Nilssen.

Brøyting

– Det ville være veldig rart hvis de nye bussene var dårligere, sier direktør Kjetil Skjeie i Troms fylkestrafikk.

Han mener anbudet var tilpasset slik at flere selskaper skulle kunne komme med tilbud. Det eneste område han tror det kan være problemer er når langsbussene på 14,5 meter stoppes av snømasser.

– Dersom det er en utfordring får vi sette oss sammen med dem som vedlikeholder veiene for å se på det. Det betyr ikke at det har noe med spesifikasjonene av bussene å gjøre, forklarer han.

Sykefravær

Derimot viser han til et sykefravær på opp mot 20 prosent, hvor 40 sjåfører har vært sykmeldt på det meste.

– Grunnen har vært høyt sykefravær. Det kan man ikke skylde på bussene for.