I dag starter en digital revolusjon

Datamaskiner deles i dag ut til samtlige 8. klassinger i kommunen. Det er starten på en digital skolehverdag.

EN NY HVERDAG: Klasse 8 A ved Grønnåsen fikk i går ta en titt på datamaskinene de får i dag. Noen av maskinene er stablet på pulten til Sigurd Andre Fredriken. Bak han, fra venstre sitter Emil Somby, August Moldestad, Markus Brynjulfsen, Henrik Enoksen, Sondre Skog, Sara Chaib, Frid Thingelstad Utby, Angie Sørum Nybakken (skjult), Ragnar Nikolai Skogvang. Alle foto: Thor Anders Angelsen  Foto: Thor Anders Angelsen

HJERNENE BAK: IKT-konsulentene Frode Seipäjärvi (fra venstre), Rolf-Erik Østerås og Lars Gimse har planlagt hvordan elevene skal ta i bruk det nye utstyret.  Foto: Thor Anders Angelsen

nyheter

I går satt August Moldestad (12) ved pulten på Grønnåsen skole og klippet i gråpapir. Papiret brettet han som omslag til samfunnsfagsboka.

I dag får han og resten av de rundt 850 åttendeklassingene i Tromsø sin personlige datamaskin av kommunen. Om tre år vil samtlige ungdomsskoleelever ha sin egen datamaskin.

– Jeg gleder meg til å få en egen datamaskin til skolebruk. Det blir gøy, sier August, som er innforstått med at han må låse maskinen inn på skolen når dagen er over.

Tromsøtuben

Troms fylkeskommune har delt ut datamaskiner til elevene i noen år. Tilbakemeldingene varierer. For å unngå en del startproblemer i PC-prosjektet, har kommunen opprettet en egen «Tromsøtuben», løselig basert på nettstedet YouTube.com som inneholder en bråte videoer for underholdning eller læring.

– Elevene våre er en YouTube-generasjon. Om de vil ha svar på hvordan noe gjøres, søker de det opp på YouTube. Derfor har vi laget en startpakke med videoer som forklarer hvordan verktøyene på datamaskinen skal brukes, forteller IT-konsulentene Lars Gimse, Frode Seipäjärvi og Rolf-Erik Østerås.

Trioen har planlagt den påbegynte digitale skolehverdagen i Tromsø.

Sentral ferdighet

Utdanningsforbundet har advart mot at datamaskiner kan være ineffektivt læreverktøy. Det vil si at erfaringer fra skoler viser at elever bruker tiden til andre ting enn undervisning. Sosiale medier kan fort bli mer spennende følge med på tavleundervisningen.

– IKT er en ferdighet som sidestilles med å lese og skrive. Dermed skal IKT brukes i samtlige fag. Før var det data på datarommet. Om to år har alle elvene på ungdomsskolen en egen datamaskin, sier IKT-konsulent Gimse.

Lærerne vil i stor grad få ansvaret for å vurdere når datamaskin skal brukes, samt når lokket på de bærbare PC-ene skal legges ned.

Elever med spesielle behov kan imidlertid få ta med seg datamaskinen hjem etter skoletid.