Folk parkerer vilt – frykter ulykker

Økningen i antall nordlysturister er eksplosiv. Det har skapt villvest-tilstander og farlige situasjoner på utfartsstedene.

FRYKTER ULYKKER: Ivar Haugen i Tromsø Safari frykter ulykker på steder der nordlysturistene oppholder seg. Mange parkerer vilt og står midt på veiene. Selv betaler han for turistenes sikkerhet — med egne p-plasser  Foto: John Strandmo

nyheter

Ivar Haugen i Tromsø Safari AS har fraktet turister i hopetall i 11 år. I den forbindelse har han gjort avtaler med grunneiere i tre kommuner — personer som tilrettelegger for parkering og andre fasiliteter. Årlig betaler selskapet flere hundre tusen kroner for å ha trygge forhold.

LES OGSÅ: Vurderer parkering til sjøs!

Opplever mye

– Ikke alle opererer i ordnede former til beste for nordlysturistene. Daglig opplever vi biler, busser og leiebiler henslengt på veiene. Derfor er det bare et tidsspørsmål før en ulykke inntreffer — noe som vil skade næringen, mener Haugen.

SE BILDESERIE: De verste parkeringstabbene i Tromsø!

iTromsø kjenner til at det i fjor ble det gjort forsøk på å få kommunen til å brøyte parkeringsplasser for transportørene. Utspillet ble avvist med begrunnelse i at aktørene selv måtte sørge for trygge omgivelser for nordlysturistene.

Støtter

– Jeg støtter kommunen — og for så vidt også veivesenet — i det. Det er vi som næring som skaper verdiene og da bør vi også sørge for sikkerheten, sier Ivar Haugen som mener at skattebetalernes penger kan brukes til andre formål.

– En ting er at kommunen legger til rette for parkering for skientusiastene. Men vi kan ikke forlange det samme.

I mangelen på oppstillingsplasser opplever eieren av Tromsø Safari at turistene parkerer vilt, uhemmet og ulovlig.

– De dukker opp på bakketopper, rundt svinger og i oppkjørselen til lokalbefolkningen. Dette gjelder spesielt utlendinger som tror de er i villmarken og kan gjøre hva de vil.

Dukker opp

Haugen trekker også fram dårlige kontroller fra veimyndighetenes side:

– Onsdag kveld opplevde vi at veivesenet kontrollerte at aktørene hadde løyve for å drive transport. Ikke alle hadde papirene i orden. Slike kontroller må komme hyppigere.

Tromsø Safari AS hadde sitt første hele driftsår i 2012. I fjor passerte omsetningen 4 millioner kroner — etter å ha håndtert 3.500 nordlysturister. Det totale antallet i fjor var 60.000.

Økt turisme gir økt fare

Trond Øverås i Visit Tromsø AS er kjent med sikkerhetsproblematikken.

Han tror at den enorme veksten i antall tilreisende er årsaken.   

- De aktørene som frakter nordlysturister er tildelt oppgaven etter gjeldende lover og regler. De vet hva som skal til og bør etterstrebe og følge våre krav.  

- Når det ikke skjer, oppstår faren for at ulykker kan inntreffe. Det må hver enkelt sørge for ikke skjer. Vi har ingen mulighet til å sjekke at alt foregår i kontrollerte former, sier Øverås.  

Ifølge reiselivssjefen hadde Visit Tromsø sin informasjonsavdeling 10.500 personer innom i julemåneden. Det er en økning på 35 prosent i forhold til året før.  

-Vi jobber aktivt for å bevare kvaliteten. Det er viktig og vi har mye å gå på før alt er på plass, erkjenner Øverås.
 

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter