– Det er ikke alltid like lett å få tiden til å strekke til, sier Rønbeck til iTromsø.

Det er i hvert fall forklaringen hans på at det har tatt ham fem år å lage en ny Rønbeck-skive siden forrige, «Bring The Summer», kom ut i 2009. Siden da har han jobbet med andre musikalske prosjekter, flyttet inn i nytt hus på Nøtterøy og vært helgepappa. Alt dette kombinert med heltidsjobb i magasinet «Lyd & bilde".

Musikalsk roteloft

Men nå er dette glemt til fordel for «Bring the Future» som Rønbeck gir ut på sin egen label Revolution Records.

– Enkelte av låtene har vært med meg i mer enn fem år, mens andre, av nyere dato, ble bearbeidet fram til utgivelsestidspunktet, forklarer Rønbeck.

Til slutt satt han med et rikt utvalg av låter han kunne velge fra, og i stedet for å spre låtene på to utgivelser, valgte Rønbeck å gi ut en dobbeltskive.

– Jeg håper albumet kan være som et musikalsk roteloft hvor man finner små låtperler, det man ser etter, hvis man gir det tid og lar det vokse for hver lytting. Det bør være nok å velge mellom, låter for nær sagt enhver smak, sier Rønbeck.

Uortodoks indiepop

Til denne skiva har Rønbeck latt seg inspirere av alternativ pop og rock med den type sound og vokal som du tidvis finner hos inspirasjonskildene R.E.M., Pulp og Elbow blant andre.

– Du kan vel kalle det uortodoks indiepop med stor spennvidde, og på plata er jeg innom ikke bare forskjellige stilarter, men produksjonen kan også være forskjellig fra låt til låt.

Han har i hovedsak valgt å prioritere et elektronisk lydbilde fremfor det rockebaserte, selv om «Bring The Future» også inneholder låter med en klassisk pop/rock-besetning.

– Jeg følte at det var noe som lå i tiden, forklarer Rønbeck og trekker fram låten «Get Real» med sin bassdrevne sound som ett eksempel.

I likhet med stadig flere artister velger Tromsø-artisten også å primært distribuere plata digitalt.

– Behovet for et fysisk produkt er ikke det samme som det har vært. Nå for tiden bruker nok flere uavhengige plateselskaper primært CD-formatet, og også vinyl, til promotering, så ting blir jo bare mer og mer digitalisert. I stadig større grad er det låtstrømming via Spotify, Wimp og digitalt salg via blant annet ITunes som gjelder, og rapporter fra SXSW i Austin går på at nordmenn er svært innovative på det området, blant annet via vår egen streamingtjeneste Wimp Hi-Fi, sier Rønbeck.

Releasekonsert

Med et cd-salg på hurtig vei nedover kan ikke mindre artister på uavhengige labels regne med å tjene mye penger på streaming og digitalt salg.

– Det blir noen få øre per lytting. For mange mindre artister er det i hovedsak konserter, radiospilling og eventuell opptreden på events som man tjener penger nå, men jeg driver ikke med musikk fordi jeg vil bli rik, jeg gjør det av kjærlighet til musikk og skapende virksomhet.

Han kan fortelle at en Rønbeck-releasekonsert er på trappene.

– Den gleder vi oss til. Jeg har alt fått med meg Andrea Dahle, Barbarian Twins, synthduoen Argh, som jeg også er med i, og det blir muligens et innslag med Twinklehead, også, sier Rønbeck.

– Hva med konserter i Tromsø?

– Jeg spiller gjerne i hjembyen igjen. Har ikke noe konkrete planer ennå, men det er på tide. Inntil da kan man jo sjekke ut albumet, det gjør man lurt i.