Sliter du med treningsmotivasjonen etter sommeren?

Det er ikke så lett å komme i gang med treningen igjen etter en lat sommer. Alexander Forsberg og Annemarte Lehne har laget treningsprogram til iTromsøs lesere. I tillegg til et spark bak for å komme i gang kan de love at neste års sommerkropp er på plass hvis programmet følges...

nyheter

De to jobber som personlige trenere, og har laget et treningsprogram som tar for seg hele kroppen på en times tid.

– Målet med programmet er å få på plass styrkeøvelser for hele kroppen. Dersom man går inn for å gjøre disse øvelsene to ganger i uka, og krydrer med litt kondisjonstrening, vil man se resultater, sier Lehne.

Les også: Sats på Langnes pusser opp

Effektiv trening

Forsberg tror mange raskt kan effektivisere treningsøkten sin med å kutte ned på pausene.

– Dersom man tar tre minutters pause mellom hvert sett, ender man opp med å bruke mye treningstid på å sitte i ro. Bytt heller muskelgruppe mellom hvert sett. Da bruker du mindre tid på hver øvelse og får en mye mer effektiv treningsøkt, sier han.

Les også: Stor interesse for mental tøffhet

De to synes verken tidsklemma eller dørstokkmila er gode unnskyldninger for å unnslippe treningen.

– Det er alltid tid til å trene hvis man faktisk vil det. Tren mens ungene er på fritidsaktiviteter, ta deg en topptur, eller gjør enkle styrkeøvelser hjemme hvis du ikke kommer deg ut av huset. Det finnes mange små grep man kan gjøre for å være i fysisk aktivitet hvis man ikke har tid eller lyst til å dra på treningssenteret, sier Forsberg.

– Uka har tross alt syv dager, og hvis man ikke har noe å gjøre en søndags ettermiddag er det lurt å utnytte tida til å bevege seg. Men trening skal ikke være tvang, det er viktig å gjøre noe man trives med, understreker Lehne.

Les også: - Kjenner at helsa er mye bedre

To dager i uken

De to har satt opp to treningsøkter med styrkeøvelser i uken, i tillegg til eventuelle kondisjonsøvelser.

– Hvis en må velge er det lurt å holde fokus på styrkedelen. Med høy intensitet og korte pauser mellom settene økes pulsen og svetten kommer til å renne, sier Lehne med et smil.

Programmet er laget for en frisk og voksen person. Treningen kan også tilpasses etter hvilken fysisk form du er i.

– Vi har tilpasset programmet slik at en selv kan velge hvor tung motstand man velger, sier Lehne.

– Jeg vil anbefale folk å begynne med lav motstand og heller øke intensiteten når man har fått teknikken på plass. I tillegg er det viktig å variere. Dersom man følger et program over lang tid er det klart man blir lei. Det er alltid er et alternativ til en øvelse man gjør, og det er viktig å variere og presse seg selv. Ellers forsvinner raskt moroa med å trene, sier Forsberg.

Les også: Full fart i Målselv