Sofagris-sykkelen

Svein Gunnar Karlsstrøm jakter kandidater til el-sykkel-testing for sofagriser, eller folk som kjører bil til jobb. Bedre helse og miljø er gevinsten.

«Framtiden i våre hender» vil ha fart på elsykkel-satsingen, og etablerer nå prøveprosjekt med subsidiert sykkel.

MOTORISERT SYKKEL: Batteriet til el-sykkelmodellen ”Emotion” ligger i ramma foran, mens motoren er i navet til bakhjulet. 

nyheter

Skippergata: Elbil har tatt helt av i Norge og nå håper Framtiden i våre hender at interessen for el-sykler vil eksplodere i like stor grad. For å hjelpe på interessen tilbyr de kjøp av rabattert el-sykkel mot å delta i et forsøksprosjekt.

LES OGSÅ: På topptur med sykkel

To målgrupper

– Vi ønsker 15 tromsøborgere som piloter for å teste ut el-sykkel. Det innebærer å delta på et par samlinger, og å skrive om erfaringene på godt og ondt på sosiale medier. De som blir trukket ut får kjøpe el-sykkel med 8.000 kroner i rabatt, sier Svein Gunnar Karlstrøm, leder for Framtidens i våre henders tromsøkontor.

Prosjektet støttes av Sykkelbyen Tromsø og Helsedirektoratet, og gjennomføres i Tromsø og Oslo. Tromsø er plukket ut på grunn av klima, befolkning og alle bakkene.

LES OGSÅ: Åpnet byens første sykkelskur

Spesielt to målgrupper er det interessant å teste ut el-sykkel på:

– Vi ønsker en gruppe med såkalt inaktive, sofagriser som ikke bruker kroppen så mye på trening, og en gruppe som vil erstatte bilen med el-sykkel til jobb.

Karlstrøm ønsker i tillegg til 15 testsyklister at ti større bedrifter, blant annet UNN og UiT, Norges arktiske universitet, melder sin interesse for el-sykkel-prosjektet.

– Folk som ikke sykler så mye i dag skal få se hvor bra det egentlig er å sykle. Det har dokumentert helsegevinst, og så er det bra for miljøet.

Sykkelmangel

Prøveprosjektet varer fra mai/juni til oktober. Framtiden i våre hender har allerede merket pågang av folk som vil være forsøkskaniner på el-sykkel. Fristen for å melde seg er 16. mai.

– Vi har fått 19 søknader. Dette er en unik mulighet, sier han.

Bjørns Kajakk solgte 12 el-sykler i høst. I år har markedet eksplodert.

– Problemet er mangel på sykler. Det har vært 400 prosents økning hittil i år i forhold til i fjor, og det er to måneders leveringstid, sier innehaver Bjørn Eines.

Lørdag blir det mulig å prøve Framtidens i våre henders el-sykkel på Stortorget i forbindelse med bruktmarkedet.

LES OGSÅ: Stort engasjement om sykkelbyen